Bergmans filmer har genom  Svenska institutet detta år nått en ny ung publik i ett stort antal länder, ”Rikedomen i hans verk består mycket i hans unika förmåga att förstå och gestalta livet självt”, säger Kirsten Tan, filmregissör från Singapore, där hans filmer drog storpublik på hipsterbiografen The Projector. Då Sommaren med Monika från 1953 visades i somras i trädgården på Svenska institutet i Paris blev det kö runt hela kvarteret. Samma sak hände på Casa del Cinema i Rom då klassikern Det sjunde inseglet från 1957 presenterades.

Totalt har Svenska institutet bidragit till att Ingmar Bergmans filmer visats på hundratalet platser i ett 70-tal länder. Avlägsna länder som Angola, Kirgizistan och Peru upptäcker Bergman och i arabvärlden kan man för första gången se hans filmer textade på arabiska.

Utställningen Ingmar Bergman and his legacy in fashion and art som visar hur Bergman inspirerat dagens konstnärer, modeskapare och koreografer har visats i länder som Kazakstan, Egypten, Kina, och Kuba för att nämna några. Listan är lång och jubileumsåret är inte över.

I november invigdes svenska filmveckan i Korea, i år med fokus på Ingmar Bergman. Internationella filmfestivalen i Gijón i Spanien äger rum ungefär samtidigt och hyllar också mästaren från Sverige. Sist men inte minst visas just nu utställningen Ingmar Bergman : la suite på Svenska institutet i Paris. Där lyfts han fram som inspirationskälla för dagens kreatörer.

Hundraåringen är med andra ord mer aktuell än någonsin och trots att han själv undvek att resa fortsätter hans verk att erövra världen.