SI:s webbplatser
Stäng
  • Institut suédois
  • Svenska språket
  • Alumniprofessionals
  • Sharing Sweden
  • Study in Sweden
  • Sweden.se
Language:
English
Language
English
Startsida Öppna meny
  • Evenemang
  • Utlysningar
    • Stipendier
    • Ledarskapsprogram
    • Bidrag och finansiering
    • Gästbostad på SI i Paris
  • Så arbetar vi
    • Kommunicerar Sverige
    • Analyserar Sverigebilden
    • Stärker framtidens ledare
    • Bygger relationer
      och nätverk
    • Samarbeten i
      Östersjöregionen
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Jobba hos oss
    • Organisation
    • Vårt uppdrag
    • Vår strategi
    • SI:s historia
    • Upphandling
Sök
  • Evenemang
  • Utlysningar
    • Stipendier
    • Ledarskapsprogram
    • Bidrag och finansiering
    • Gästbostad på SI i Paris
  • Så arbetar vi
    • Kommunicerar Sverige
    • Analyserar Sverigebilden
    • Stärker framtidens ledare
    • Bygger relationer
      och nätverk
    • Samarbeten i
      Östersjöregionen
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Jobba hos oss
    • Organisation
    • Vårt uppdrag
    • Vår strategi
    • SI:s historia
    • Upphandling
Startsida
Hem / Utlysningar / Stipendier / SISS – stipendier för masterstudier i Sverige

Country: Irak

Har du arbetslivserfarenhet och ledarskapserfarenhet, och är intresserad av att studera på masternivå i Sverige? Se om du är behörig att söka Swedish Institute Study Scholarships (SISS).
Nivå: master
Öppen för 138 länder.
Visa alla länder
Afghanistan, Albanien, Algeriet, Angola, Antigua och Barbuda, Argentina, Bangladesh, Belize, Benin, Bhutan, Bolivia, Bosnien och Herzegovina, Botswana, Brasilien, Burkina Faso, Burundi, Centralafrikanska republiken, Chile, Colombia, Cooköarna, Costa Rica, Demokratiska folkrepubliken Korea, Demokratiska republiken Kongo, Djibouti, Dominica, Dominikanska republiken, Ecuador, Egypten, Ekvatorialguinea, El Salvador, Elfenbenskusten, Eritrea, Etiopien, F.d. jugoslaviska republiken Makedonien, Fiji, Filippinerna, Gabon, Gambia, Ghana, Grenada, Guatemala, Guinea, Guinea-Bissau, Guyana, Haiti, Honduras, Indien, Indonesien, Irak, Iran, Jamaica, Jemen, Jordanien, Kambodja, Kamerun, Kap Verde, Kazakstan, Kenya, Kina (Folkrepubliken Kina), Kirgizistan, Kiribati, Komorerna, Kongo, Kosovo, Kuba, Laos (Demokratiska folkrepubliken Laos), Lesotho, Libanon, Liberia, Libyen, Madagaskar, Malawi, Malaysia, Maldiverna, Mali, Marocko, Marschallöarna, Mauretanien, Mauritius, Mexiko, Mikronesien, Moçambique, Mongoliet, Montenegro, Montserrat, Myanmar (Burma), Namibia, Nauru, Nepal, Nicaragua, Niger, Nigeria, Niue, Pakistan, Palau, Panama, Papua Nya Guinea, Paraguay, Peru, Rwanda, Saint Lucia, Saint Vincent och Grenadinerna, Salomonöarna, Samoa, Sankta Helena, São Tomé och Príncipe, Senegal, Serbien, Seychellerna, Sierra Leone, Somalia, Sri Lanka, Sudan, Surinam, Swaziland, Sydsudan, Syrien, Tadzjikistan, Tanzania, Tchad, Thailand, Timor-Leste (Östtimor), Togo, Tokelau, Tonga, Tunisien, Turkmenistan, Tuvalu, Uganda, Uruguay, Uzbekistan, Vanuatu, Västbanken och Gazaremsan, Venezuela, Vietnam, Wallis- och Futunaöarna, Zambia, Zimbabwe
Status: Stängd
SI stipendiater.
SI stipendiater. Foto: Magnus Liam Karlsson
Läs mer om “SISS – stipendier för masterstudier i Sverige”
SI scholarship holders

SISS – stipendier för masterstudier i Sverige

Nivå: master
Öppen för 138 länder
Status: Stängd
Läs mer om “Creative Force: utlysningen för såddfinansiering är öppen”
beskrivning av bild

Creative Force: utlysningen för såddfinansiering är öppen

Info: Creative Force ger bidrag till internationella projekt som använder kultur eller media som ett verktyg för förändring.
Öppen för 27 länder
Status: Öppen

Har du frågor? Nedan finns en FAQ.

Titta gärna i vår projektdatabas för att se vilka projekt vi tidigare godkänt.

Har du redan beviljats stöd och har ett pågående projekt? Har du frågor? Se våra FAQs längst ner på sidan.

Om vi fortfarande inte svarat på alla dina frågor – maila oss! creativeforce(at)si.se

Vi finns också på Facebook, Instagram och Twitter.

FAQ: Ansökningsinformation
  • 1. Vad är såddfinansiering?
    • Såddfinansiering kan du få för att göra pilotprojekt, planeringsresor, besök eller liknande.
    • Du måste använda media eller kultur för att stärka demokrati, mänskliga rättigheter eller yttrandefrihet.
    • Du måste kommunicera, influera och uppmuntra en dialog om det projektet handlar om.
    • Du måste ha en partner i ett av programländerna innan du kan ansöka.
    • Projektet får pågå under max 12 månader.
    • Du kan ansöka om upp till 100 000 SEK.
  • 2. Vad är samarbetsprojekt?

    Ett samarbetsprojekt:

    • Använder media eller kultur för att stärka demokrati, mänskliga rättigheter eller yttrandefrihet.
    • Har kreativa, kapacitetshöjande mål.
    • Har en projektpartner i ett eller flera programländer.
    • Innehåller exempelvis seminarier, workshops, träningskurser och besök.
    • Kommunicerar, influerar och uppmuntrar dialog kring de ämnen ni behandlar.
    • Har hållbara mål.
    • Pågår under max 24 månader.

     

  • 3. Vilken typ av projekt kan jag få bidrag för?

    Creative Force ger bidrag till internationella projekt som vill stärka demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Projekten måste arbeta innovativt med hjälp av media eller kultur för att skapa bestående förändring i programländerna.

  • 4. Vilka är de övergripande målen för Creative Force?

    Att stärka demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet i programländerna.

  • 5. Vad menas med att använda kultur eller media som verktyg för förändring?

    Det är inte lätt att stärka demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet och det kan vara svårt att arbeta med dessa frågor i länder där det är som mest behövligt.

    En väg att komma runt svårigheter är att använda nya metoder för att tackla känsliga eller svåra ämnen och åstadkomma förändring. Det som gör Creative Force unikt är att vi ger bidrag till projekt som arbetar specifikt med media (gammal och ny) eller kultur för att göra just detta.

    Dokumentärfilm, fotografi, dans och teater är bara några exempel på kulturella uttryck som kan användas för att utforska viktiga frågor på nya sätt. Sociala media och traditionell journalism kan också användas innovativt för att stärka rättigheter och frihet.

    Titta gärna i vår databas för att se vilken typ av projekt vi tidigare gett bidrag till.

  • 6. Vad är en målgrupp?
    • Med målgrupp menar vi förändringsaktörer och opinionsbildare som arbetar med kultur eller media för att sätta igång kreativa processer som bidrar till att stärka demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet.
    • Dessa kan vara organisationer eller grupper av kulturaktörer och journalister, andra aktörer inom medieorganisationer samt människorättsaktivister och politiska aktivister, kvinnorättsgrupper, ungdomsorganisationer eller andra relevanta aktörer som arbetar för demokratisering och yttrandefrihet.
    • Många gånger kan din internationella partner vara samma som målgruppen.
  • 7. Vad betyder sekundär målgrupp?

    Sekundär målgrupp är grupper/individer som direkt gynnas av projektets resultat. Dessa är särskilt utsatta grupper i programländer och regioner, exempelvis kvinnor, barn och ungdomar samt minoritetsgrupper i synnerligen utsatta positioner exempelvis HBTQI personer eller personer med funktionshinder.

  • 8. Vad menas med att ett projekt ska vara hållbart?

    Projektets resultat ska kunna fortleva och spridas vidare när ert samarbete och pengarna från Creative Force är slut.

  • 9. Hur ser ansökningsprocessen ut?

    Du hittar steg-för-steg instruktioner ovan under ‘När och hur kan jag ansöka om stöd?’.

     

  • 10. Kan jag skicka in flera ansökningar för samma Creative Force region?

    Ja, men vi kan inte bevilja mer än ett (1) samarbetsprojekt och en (1) ansökan om såddfinansiering per region.

  • 11. Kan jag skicka in ansökningar till flera regioner?

    Ja.

  • 12. Kan jag ansöka om stöd för ett projekt som omfattar länder från flera Creative Force regioner?

    Ja, men tänk på att

    • Du måste skicka in en komplett ansökan per region.
    • Varje ansökan måste ha en partnerorganisation i regionen/landet.
    • Programmålen varierar mellan de olika regionerna, så se till att ditt projekt matchar rätt mål för rätt region.
  • 13. Kan jag ansöka om stöd om min organisation inte är registrerad i Sverige?

    Nej.

  • 14. Kan jag ansöka om stöd från Creative Force om jag inte har en organisation?

    Nej.

  • 15. Kan ni hjälpa mig att hitta en projektpartner?

    Tyvärr inte. Du får gärna använda våra sociala kanaler för att söka efter en partner.

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

     

  • 16. Kan jag söka stöd för projekt som utförs helt och hållet i Sverige?

    Projekt bör genomföras i programlandet eller i både programlandet och Sverige.

    Obs att Utrikesdepartementet avråder från resor till vissa länder eller regioner. Ett projekt inom Creative Force kan omfatta partner eller deltagare från dessa länder men projektet måste genomföras i ett annat programland (utan avrådan) eller i Sverige.

     

  • 17. Hur skaffar jag ett registreringsbevis för min organisation?

    Registreringsbevis kan beställas från följande:

    • Företag (inklusive enskild firma): Bolagsverket
    • Ideella föreningar: Skatteverket
    • Stiftelser:  Länsstyrelsen
    • Organisationer inom den offentliga sektorn: SCB
  • 18. Vad har ni för bedömningskriterier?

    Länk till programmets bedömningskriterier

  • 19. Kan jag ansöka om stöd för ett skolutbyte?

    Nej.

  • 20. Jag ska delta i en konferens, ett möte eller annan aktivitet i ett av era programländer. Kan jag söka stöd för att täcka mina resekostnader?

    Nej.

  • 21. Kan jag ansöka om stöd för expertutbyte?

    Nej.

  • 22. Kan jag ansöka om stöd för residensverksamhet?

    Nej.

FAQ: Creative Force programmål och strategier
  • 23. Vilka programmål har Creative Force Afrika och MENA?

    Creative Force Afrika och MENA finansieras under regeringens Strategi för Sveriges utvecklingssamarbete avseende arbetet med de mänskliga rättigheterna, demokrati och rättsstatens principer 2018–2022 som administreras av Sida.

    De projekt vi ger stöd till i denna region ska specifikt bidra till något eller några av nedanstående programmål:

    • Stärkta förutsättningar för förändringsaktörer att arbeta för demokratisering och respekt för opinionsfriheterna (yttrande-, informations-, mötes-, demonstrations-, förenings- och religionsfriheten).
    • Stärkta förutsättningar för kvinnor att utöva rätten till yttrandefrihet, vara aktiva aktörer i demokratiseringsprocesser och utöva inflytande över offentligt beslutsfattande.
    • Ökade möjligheter för enskilda individer, grupper och civilsamhällesorganisationer att skapa, inhämta och sprida information via internet och annan informations- och kommunikationsteknologi (ICT).
  • 24. Vilka programmål har Creative Force Östra Europa & Turkiet?

    Creative Force Östra Europa är ett initiativ inom politikområdet Reformsamarbete med Östeuropa, vars mål är stärkt demokrati, rättvis och hållbar utveckling samt närmande till Europeiska unionen och dess värdegrunder.

    De projekt vi ger stöd till ska mer specifikt bidra till att uppfylla något eller några av nedanstående programmål:

    • Ett mer pluralistiskt civilsamhälle.
    • Förbättrade förutsättningar för befolkningens demokratiska ansvarsutkrävande.
    • Friare och mer oberoende media.
    • Stärkta rättigheter och ökat erkännande samt respekt för bl a utsatta barn, HBTQ personer samt etniska och religiösa minoriteter.
    • Att kvinnor och män i högre utsträckning har samma makt att forma samhället och sina egna liv.
  • 25. Vilka programmål har Creative Force Ryssland?

    Creative Force Ryssland är ett initiativ inom Sveriges strategi för stöd till demokrati, mänskliga rättigheter och miljöinsatser i Ryssland, vars övergripande mål är att bidra till en demokratisk utveckling av det ryska samhället och till ökad respekt för de mänskliga rättigheterna.

    Creative Force projekt i nordvästra Ryssland ska mer specifikt bidra till att uppfylla något eller några av nedanstående programmål:

    • Stärkta möjligheter för medborgare till demokratiskt inflytande.
    • Stärkt kapacitet hos förändringsaktörer och civilsamhälle att verka för bland annat demokrati, mänskliga rättigheter och icke-diskriminering.
    • Kvinnor och män har i högre utsträckning samma makt att forma samhället och sina egna liv.
    • Massmedier med stärkt kapacitet att främja transparens och samhällsdialog.
    • Ökad miljömässigt ansvarstagande hos främst civila aktörer.
FAQ: Om du redan beviljats stöd och har ett pågående projekt
  • 26. När och hur får jag pengarna?

    Vi betalar ut pengarna till ditt bankkonto när du har skrivit på och skickat in avtalet. Tidsramen ser lite olika ut:

    Såddfinansiering
    Du får hela summan på en gång.

    Samarbetsprojekt som pågår upp till 12 månader

    • Vi betalar 90 % av summan när vi har fått ett påskrivet kontrakt från dig.
    • Vi betalar resterande 10 % när projektet är klart och vi har fått och godkänt den skriftliga redovisningen samt ekonomisk redovisning och revisorsrapport.

    Samarbetsprojekt som pågår längre än 12 månader. 

    • Vi betalar 50 % av summan när vi har fått ett påskrivet kontrakt av dig.
    • Vi betalar ytterligare 40 % av totalsumman när vi har fått och godkänt din interimsrapport.
    • Vi betalar resterande 10 % när projektet är klart och vi har fått och godkänt den skriftliga redovisningen samt ekonomisk redovisning och revisorsrapport.

     

  • 27. Hur ska jag göra om jag behöver ändra i projektets budget eller aktivitetsplan?

    Du måste kontakta SI om du vill ändra i aktivitetsplan eller i budget.

    • Ändringar i aktivitetsplan: Fyll i Revised activity plan och skicka till SI för godkännande.
    • Ändringar i budget: fyll i Revised budget form och skicka till SI för godkännande.

     

  • 28. Kan jag föra över pengar till min projektpartner i utlandet?

    Ja, i ett samarbetsprojekt där du har fått mer än 100 000 SEK.

    Om du vill göra en direktöverföring måste du skriva ett avtal mellan dig och din projektpartner och skicka en kopia av avtalet till Creative Force innan du för över pengarna.

    Använd detta dokument. 

  • 29. Jag har beviljats såddfinansiering. När och hur ska jag rapportera projektet?

    När ditt projekt är avslutat ska du skicka in 1) en narrativ rapport, 2) en ekonomisk rapport och 3) Certification of financial report. Slutrapporteringsdatum till SI hittar du i avtalet.

    SeInstruktion för ekonomisk rapportering.

    Här hittar du mallarna för rapportering. Se till att välja rätt mall. All rapportering sker på engelska.

    • Written report for seed funding Africa & MENA 2017
    • Written report for seed funding Eastern Europe & Turkey 2017
    • Written report for seed funding Russia 2017
    • Financial report Creative Force (alla regioner)
    • Certification of financial report (alla regioner)

    Du ska skicka den ekonomiska rapporteringen (ekonomisk rapport och certifikat) i original med post till SI.

  • 30. Jag har beviljats stöd för ett samarbetsprojekt som pågår i 12 månader. När och hur ska jag rapportera projektet?

    Om ditt samarbetsprojekt pågått i tolv månader.
    När ditt projekt är avslutat ska du skicka in 1) en narrativ rapport, 2) en ekonomisk rapport och 3) en revision. Deadline för slutrapportering till SI hittar du i avtalet.

    Se Instruktion för ekonomisk rapportering och Instruktion för revision.

    Här hittar du mallarna för rapportering. Se till att välja rätt mall. All rapportering sker på engelska.

    • Written report for collaborative projects Africa & MENA 2017
    • Written report for collaborative projects Eastern Europe & Turkey 2017
    • Written report for collaborative projects Russia 2017
    • Financial Report Creative Force (all regions)

    Skicka Instruktion för revision till din revisor.

    Du ska skicka den ekonomiska rapporteringen (ekonomisk rapport och revisionsrapport) i original med post till SI.

  • 31. Jag har beviljats stöd för ett samarbetsprojekt som pågår i över 12 månader. När och hur ska jag rapportera projektet?

    Om ditt projekt pågår längre än tolv månader.
    Steg 1:
     Du ska skicka in en interimsrapport, deadline för denna står i ditt avtal. När du skickat in denna och den är godkänd får du nästa utbetalning. All rapportering sker på engelska. Använd följande mallar. 

    • Interim report
    • Interim financial report
    • Certification of financial report

    Steg 2: När ditt projekt är avslutat ska du skicka in 1) en narrativ rapport, 2) en ekonomisk rapport och 3) en revision. Deadline för slutrapportering till SI hittar du i avtalet.

    Se Instruktion för ekonomisk rapportering och Instruktion för revision.

    Här hittar du mallarna för rapportering. Se till att välja rätt mall. All rapportering sker på engelska.

    • Written report for collaborative projects Africa & MENA 2016
    • Written report for collaborative projects Eastern Europe & Turkey 2016
    • Written report for collaborative projects Russia 2016
    • Financial Report Creative Force (all regions)

    Skicka Instruktion för revision till din revisor.

    Du ska skicka den ekonomiska rapporteringen (ekonomisk rapport och revisionsrapport) i original med post till SI.

  • 32. Måste jag anlita en revisor?

    Vi behöver inte en revisorsrapport om du har fått såddfinansiering.

    Om du har fått finansiering för ett samarbetsprojekt (100 00 SEK och uppåt) måste du skicka in en oberoende revisors rapport som en del av din slutrapportering.

    Läs dessa instruktioner och skicka dem till din revisor.

     

  • 33. Vad händer om jag har pengar över i slutet av projektet?

    Om du har mer än 1 000 SEK kvar i budgeten när du avslutar projektet måste du återbetala hela den summan till Svenska institutet på bankgiro 5210-3918. Skriv ditt diarienummer när du gör betalningen.

  • 34. Kan jag skicka in en ny ansökan om jag redan har ett pågående projekt?

    Ja, men om du söker stöd för ett nytt projekt inom samma CF region måste du ha avslutat det pågående projektet innan vi beslutar om nästa. Detta innebär att den fullständiga slutrapporteringen (inklusive revision för stöd över 100 000 SEK) ska vara inne till den 28 februari (avser utlysning 1) och 1 juni (avser utlysning 2). Obs att detta gäller oavsett vilket slutrapporteringsdatum som anges i ditt avtal med SI. Vi kan inte ta upp den nya ansökan till behandling om inte detta villkor uppfyllts.

Vi har placerat cookies på din dator för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Jag förstår
Besöksadress

Svenska institutet
Slottsbacken 10
111 30 Stockholm

08-453 7800
si@si.se

Faktureringsadress

Svenska institutet
FE5
838 73 FRÖSÖN

Org.nr: 202100-4961

 

Postadress

Svenska institutet
Box 7434
103 91 Stockholm

Leveransadress för paket och större gods
Svenska institutet,
Österlånggatan 1
111 31 Stockholm

 

Om webbplatsen

Webbplatsen är uppbyggd för att vara tillgänglig och användbar för så många som möjligt.

Läs mer om tillgänglighet och kakor

Besök oss på twitter Besök oss på facebook