Projektet Curators of Sweden lanserades i december 2011 av Visit Sweden och Svenska institutet. Syftet var att öka intresset för Sverige runt om i världen, och att genom själva idén levandegöra att Sverige är ett demokratiskt och öppet land. Varje vecka har en person boende i Sverige eller en svensk utomlands fått hålla i kontot @sweden och twittra om vad de vill – sin vardag, sin hobby, frågor som engagerar dem – och svara på frågor om Sverige.

Startade en ”rotation curation”-trend
Projektet har hyllats globalt för öppenheten och modet att släppa innehållet i en officiell kanal fritt till privatpersoner. Det har beskrivits som det första exemplet på ”rotation curation” – dvs. att olika personer får vara redaktör för en kanal under en viss tid – vilket sedan dess blivit ett vanligt inslag i sociala medier världen över.

– Curators of Sweden var en banbrytande satsning när den lanserades. Bland det roligaste med projektet har varit alla som inspirerats av konceptet och alla mejl och samtal från organisationer och länder som velat göra något liknande, säger Anna Rudels, chef för Avdelningen för digitalisering och kommunikation på Svenska institutet.

Projektet är en av Sveriges mest prisade kommunikationsinsatser någonsin och har vunnit ett 30-tal priser, inklusive Grand Prix och två Silver Lions i Cannes Lions, Guldägg, Silverägg, guld i 100-wattaren, Clio Awards och Spinn, för att nämna några.

En av många Sverigekanaler
Svenska institutet har i uppdrag att sprida kunskap om och öka intresset för Sverige i världen och Curators of Sweden har varit en del i detta.

Anna Rudels fortsätter:
– Sedan Curators of Sweden startade har nätet och sociala medier utvecklats enormt, och det gäller även vårt utbud av digitala kanaler. Vi driver i dag mer än 20 officiella Sverigekonton i sociala medier, där vi dagligen kommunicerar med mer än 2 miljoner följare på engelska, ryska, arabiska och kinesiska.
– Varje projekt har ett slut och nu efter sju år är det dags att gå vidare för att kunna utveckla nya format där vi kan nå ut både brett och till andra länder än tidigare.
– Vi vill varmt tacka alla curatorer som medverkat genom åren – det är de som varit hjärtat i Curators of Sweden, och utan dem hade det här unika projektet aldrig blivit av, avslutar Anna Rudels.

Curators of Sweden pågår månaden ut och den sista tweeten publiceras av den sista curatorn den 30 september 2018.

När projektet avslutas har 356 curatorer twittrat runt 200 000 tweets på @sweden. På curatorsofsweden.com finns alla curatorer genom åren presenterade och där kan du se deras respektive tweets.