Internationella journalister lär sig om svensk reklam

Den 9–12 juni 2015 välkomnar Svenska institutet i Stockholm en delegation internationella journalister till studiebesöket ”More than Marketing – Communicating the Swedish Way”, om svensk reklam och kommunikation.

Under två intensiva dagar kommer journalisterna att träffa stjärnkreatörer på reklambyråer som arbetar med svenska varumärken som Volvo, Systembolaget och Björn Borg. De kommer att lära sig mer om svensk reklam, och upptäcka vad som särskiljer just svensk reklam. På Berghs School of Communications får besökarna spana framtidstrender, och genom svensk reklam och myndighetskommunikation får de en djupdykning i svensk kultur och svenskt samhälle.

Svenskhet och sexism i reklam

Deltagarna kommer under sitt besök få möta bland andra Reklamombudsmannen; flerfaldigt prisbelönade copywritern Christina Knight, författare till boken ”Mad Women – Her Story of Advertisement”, som ska prata om jämställdhet – eller bristen på jämställdhet – i reklambranschen; professor Jacob Östberg, som berättar om svenskhet och svenska värderingar i kommunikationen från framgångsrika svenska varumärken; och Sveriges Kvinnolobby, som ska presentera sina kampanjer mot sexistisk reklam.

Journalistbesöket är kopplat till Svenska institutets utställning ”More than Marketing – Communicating the Swedish Way” som har redan visats i Berlin och Paris och som turnerar runt om i världen under 2015.

De deltagande journalisterna kommer från Estland, Argentina, Singapore, Egypten, Turkiet och Vietnam.

För mer information om journalistbesöket, vänligen kontakta:
Livia Podesta, kommunikatör