Lånekollektion för hållbart mode nominerad i European Excellence Awards

Svenska institutet, Visit Sweden och några av de främsta svenska modeföretagen står bakom initiativet ShareWear som är nominerat i kategorin Brand Relationship i European Excellence Awards, en av Europas största tävlingar inom kommunikation och PR.

I början av 2016 lanserades ShareWear, en kollektion av svenska modeplagg som cirkulerat mellan modeintresserade världen över. Initiativet är ett svenskt förslag till hållbart mode, som svar på att stora mängder kläder slängs varje år.

Den 20 januari började jackor, kostymer, toppar, jeans och accessoarer från svenska modeföretag så som Filippa K, Weekday och Whyred att spridas över världen med en ny modeintresserad låntagare varje vecka. Med hjälp av starka svenska varumärken har initiativet ShareWear lyft fram ett modernt och hållbart svenskt mode.

I juni hade kampanjen ShareWear lett till 400 artiklar i några av världens största medier och fått en räckvidd på 376 miljoner i 117 länder. Till exempel testade den Shanghaibaserade tv-kändisen Jin Xing en klänning från Filippa K och berättade för sina 9,6 miljoner följare på den stora kinesiska sociala medieplattformen Weibo. Brittiska The Telegraph skrev ”It´s a genius plan” och hållbarhetssajten TreeHugger drog slutsatsen ”Oh Sweden. You put the rest of us to shame.”.

ShareWear har gjorts i samarbete med Pr-byrån Prime och European Excellence Awards avgörs torsdagen den 8 december 2016.