Peter Johansson är en av vår tids mest framstående svenska konstnärer. Han är född 1964 i Sälen och utbildad på Konstfack och Konsthögskolan i Stockholm. Han har ställt ut i Skandinavien och Tyskland och finns representerad i ett flertal offentliga och privata samlingar.
”Det finns många anledningar att visa Peter Johanssons verk i Paris just nu”, skriver Ewa Kumlin, chef för Svenska institutet i Paris, i förordet till utställningskatalogen. ”Han en av Sveriges främsta samtidskonstnärer och vi är övertygade om att hans konst kan skänka nya oväntade perspektiv i mötet med en fransk publik.”
I över trettio år har Peter Johansson omtolkat och förvrängt klassiska svenska kulturella symboler. Han gör ingen skillnad mellan högt och lågt, fint och fult: han har styckat dalahästar och förpackat dem som varor i en charkdisk, poserat som falukorv och klätt ut sig till Anders Zorn. Den nya utställningen består dels av konstverk som har ställts ut tidigare, dels av verk som producerats för Svenska institutet i Paris.
”Peter Johansson har en förmåga att utmana och provocera, men alltid med omisskännlig humor och ett mått av självkritik”, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet. ”Hans nya utställning ställer svåra frågor om det symboliska värdet av vårt kulturarv och av vem och hur det skapas.”
Nationell terapi utgörs av en samling konstföremål, installationer och fotografier som visas i utställningsrum, trapphus och trädgård och bjuder in oss att fundera över vårt förhållande till begrepp som nationell och kulturell identitet.
Curator är Marion Alluchon, Svenska institutet i Paris. Utställningen är producerad med stöd av Kulturrådet. Verket The Tessin Cabinet (The Labyrinth) är producerat i samråd med Nationalmuseum, Sveriges konst- och designmuseum.
Nationell terapi utgör startskottet på en säsong ägnad åt att visa hur sammansatt bilden av ett land är, hur dessa bilder skapas och hur de tas i anspråk. I början av 2020 kommer att antal olika event äga rum på institutet, bland annat en paneldiskussion med Peter Johansson.