Stories from Sweden visar genom olika människors berättelser en mångsidig bild av Sverige idag. Filmerna riktar sig till en ung internationell målgrupp och berör områden där Sverige har en tongivande roll såsom hållbarhet, innovation och samhällsfrågor som integration och jämställdhet. Nu släpps de fyra första korta filmerna på Sveriges officiella Youtube-kanal Sweden.se.

Jenny Ljung, enhetschef för global kommunikation på Svenska institutet:

– Med Stories from Sweden vill vi väcka nyfikenhet på Sverige och skapa engagemang för viktiga frågor. Vi porträtterar människor som går sin egen väg och delar deras berättelser med omvärlden. Film för film kommer vi att bygga en mångfacetterad bild av Sverige.

I de första filmerna får vi följa fyra personer. Vi får träffa Ebba som startat initiativet Invitationsdepartementet där människor med olika kunskap i svenska möts över en middag. Sara berättar om hur hon skapat ett klädotek där man kan hyra kläder som ett mer hållbart alternativ till klädkonsumtion. I en foto-session visar Tomas hur man i bild kan skildra män och kvinnor på ett mindre stereotypt sätt. Vi får även följa med hem till Birgitta som valt att bo långt från samhället ensligt vid Tärnasjöns strand.

Svenska institutet har i uppdrag att kommunicera om Sverige och svenska kompetenser och erfarenheter. I våra digitala kanaler såväl som i projekt och utställningar förmedlar vi dagligen kunskap och för dialog med miljoner människor världen över. Exempelvis har filmen Swedish dads som porträtterar föräldralediga pappor och berättar om den svenska föräldraförsäkringen nått nära 40 miljoner Facebook-användare och resulterat i stort engagemang.

– Vi märker att många runt om i världen är nyfikna på det svenska samhället och våra lösningar på samhällsutmaningar som jämlikhet och hållbarhet. För våra målgrupper är det också viktigt att få lära känna personer som bor här. Ett land utan människor är bara mark.

– Det känns spännande att lansera dessa fyra första pilotavsnitt av Stories from Sweden. Det är ett levande koncept som vi kommer att fortsätta utveckla avslutar Jenny Ljung.

Under våren kommer fler filmer att släppas på Youtube.

Här kan du se de fyra första filmerna.