Beslut om anställning

Svenska institutet har beslutat att anställa Sidona Tesfai, dnr. 0076/2018. Denna information anslogs 2018-04-17.

Överklagande av beslut
Den som vill överklaga ovanstående beslut ska skriva till Svenska institutet, Box 7434, 103 91 Stockholm. Tala om vilken ändring i beslutet du vill ha och skälen för detta. Svenska institutet måste ha fått ditt överklagande inom tre veckor från den dag då informationen om beslutet anslogs, annars kan överklagandet inte prövas.

Svenska institutets avdelning för internationella relationer har till uppgift att möjliggöra samarbeten, kunskapsutveckling och erfarenhetsutbyte med SI:s målgrupper. Med utgångspunkt i svenska kompetenser och profilfrågor byggs varaktiga relationer och aktiva nätverk med talanger, opinionsbildare och beslutsfattare världen över. Enheten för talangmobilitet har det övergripande ansvaret för att i nära samverkan med SI:s övriga verksamhet och andra aktörer inom utbildning och forskning, samt näringsliv, bygga långsiktiga relationer med målgruppen ”talanger”, dvs. studenter och forskare. Syftet är att bidra till en global utveckling i linje med Sveriges utrikespolitiska prioriteringar.

Arbetsuppgifter

SI söker en digital marknadsförare som ska ha en aktiv roll i att nå rätt målgrupper och skapa hög räckvidd för SI:s kommunikation. Ditt uppdrag kommer att vara fokuserat på uppgiften att marknadsföra svensk högre utbildning.

Du bedriver digitala marknadsföringsinsatser och skapar mätbara målsättningar för kampanjer, filmer, inlägg och liknande digitala satsningar. Utifrån detta identifierar och genomför du initiativ som optimerar genomslag och effekt. En viktig del i arbetet är också att löpande följa upp, rapportera och att vara drivande i att forma strategier och insikter om hur vi bör utveckla vår digitala marknadsföring och kommunikation för att bli ännu vassare.

Vi söker dig som känner dig hemma i den digitala marknadsföringsvärlden och som lockas av utmaningen i att kombinera ekonomiska resurser med smart tänkande för att nå största möjliga genomslag. Du har jobbat operativt med internationella marknadsföringssatsningar, är van vid att arbeta systematiskt med data samt har stor erfarenhet av de vanligaste analysverktygen. Du är bekväm i rollen som beställare och kravställare gentemot externa leverantörer.

Du är analytiskt lagd och har ett öga för utvecklingsmöjligheter. Utifrån verksamhetens behov sätter du självständigt en struktur för ditt arbete samt förankrar och kommunicerar ditt arbete med såväl kollegor som din chef. Du drivs av att utifrån datadrivna insikter ta fram förslag på förbättringar på ett planerat och strukturerat sätt. Du är en lagspelare och tar ansvar för att din kunskap kommer till nytta för kollegor och för organisationen i sin helhet. Du har lätt för att uttrycka dig inom området samt förmåga att föreslå åtgärder utifrån dina underlag på ett tydligt sätt.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • relevant utbildning tex inom digital marknadsföring, datadriven marknadsföring eller media-/kommunikation
  • erfarenhet av digitalt marknadsföringsarbete såsom social media marketing, content marketing, mejlmarknadsföring och search engine marketing
  • erfarenhet av datadriven analys och uppföljning
  • erfarenhet att nå ut till rätt målgrupp genom att använda verktyg som exempelvis Facebook Pixels, Lookalike audiences och remarketing-audiences
  • erfarenhet av att arbeta med olika typer av digitala verktyg som till exempel Google Analytics, Google adwords, Facebook Ads Manager, LinkedIn Ads, Rule Mailer.
  • erfarenhet av att sätta relevanta mål för värdebaserad kommunikation i form av KPI:er, mätbara effektmål samt skapa rapportstrukturer för detta för att följa upp målsättningarna
  • kunskap om svensk högre utbildning och global marknadsföring av högre utbildning
  • erfarenhet av att samarbeta med byråer och andra leverantörer
  • kunskap om verktyg och system inom CRM och marketing automation
  • goda kunskaper i svenska och mycket goda kunskaper i engelska

Det är meriterande om du har:

  • god kunskap om digitalisering och offentlig sektor, samt de lagar som omger området
  • goda kunskaper om hur Internet fungerar i olika delar av världen
  • grundläggande kunskaper i Photoshop och InDesign
  • erfarenhet av att ta fram rapporter, konfigurera dashboards och visualisera data i presentationer som är kopplade till strategier och lätta att förstå

Om anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning. Tillträde snarast eller efter överenskommelse.
Din tjänstebenämning inom myndigheten är handläggare.
Vi eftersträvar etnisk och kulturell mångfald samt en jämn könsfördelning .

Mer information

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av enhetschef Monika Wirkkala. Fackliga ombud är Sofia Bard för SACO-S och Katharina Holmén för ST. Samtliga nås på telefon 08-453 78 00.

Ansökan

Din ansökan ska vara Svenska institutet tillhanda senast 2018-04-12. Du ska med din ansökan skicka ett case på max en A4-sida där du beskriver en marknadsföringsinsats som du ansvarat för, samt vilket utfall den fått och vilka erfarenheter du dragit.

Vi ser gärna att du skickar ansökan och CV elektroniskt till rekrytering@si.se.
Märk ansökan med dnr 24413/2018 som också anges i mailets ärenderad. Alternativt skickar du din ansökan till Svenska institutet BOX 7434, 103 91 STOCKHOLM. Skicka endast ansökan och CV. Övrig dokumentation begärs in vid behov.