SI arbetar bland annat med att kommunicera Sverige utomlands och vi ansvarar för Sveriges officiella digitala kanaler på arabiska, kinesiska, ryska och engelska (inkl. sweden.se och studyinsweden.se).

Nu söker vi en projektledare för projektet ”Work in Sweden” där SI har fått ett regeringsuppdrag att skapa en informationswebbplats vars huvudmålgrupp är personer som är intresserade av att flytta (eller har nyligen flyttat) till Sverige för att arbeta.

Arbetsuppgifter

Som projektledare ska du bl.a. genomföra en förstudie om målgruppen, samordna informationsproduktion från flera svenska myndigheter som arbetar med sakfrågor relaterade till arbetslivet, skriva och leda redaktörer samt samarbeta med en webbmaster och externa leverantörer. Du har ansvar för att projektet levereras i tid och inom budgetramarna samt att rapportera om hur arbetet fortskrider. Du kommer även att ge rekommendationer om hur projektet ”Work in Sweden” ska vidareutvecklas och förvaltas efter en första lansering i augusti 2018.

Vi söker dig som obehindrat talar och skriver svenska och engelska och är väl bevandrad i strategiska, kreativa och tekniska aspekter av digital kommunikation. Du arbetar alltid utifrån ett tydligt mottagarperspektiv där målgruppens behov avgör insatsen. Du har förmåga att snabbt anpassa dig till nya förutsättningar och kan noggrant hantera information från många källor. Du kommer att leda en arbetsgrupp med representanter från flera externa organisationer på ett strukturerat och pragmatiskt sätt och genom tydlig kommunikation. Vi lägger därför särskild vikt vid dina personliga egenskaper och din förmåga att hantera förhandlingar i syfte att säkerställa leveransen och skapa ett gott, strukturerat och konstruktivt arbetsklimat. Projektet som du kommer att ansvara för har många olika perspektiv och intressenter.

Du har:

  • relevant eftergymnasial utbildning
  • erfarenhet av att självständigt ansvara för att planera, genomföra och följa upp komplexa projekt eller processer med flera intressenter, inklusive budgetansvar och arbetsledning
  • minst 5 års arbetslivserfarenhet
  • yrkeserfarenhet av digitala projekt med inriktning mot samhällsinformation
  • gedigen kunskap om svensk offentlig sektor
  • goda kunskaper i svenska och engelska
  • kunskap om och erfarenhet av Sverige

Det är meriterande om du har erfarenhet av att jobba med kommunikation av frågor såsom arbetsmarknad, arbetsmarknadslagsstiftning eller arbetsmiljö samt erfarenhet från arbete inom statlig sektor. Vi eftersträvar etnisk och kulturell mångfald samt en jämn könsfördelning.

Om anställningen

Anställningen är tidsbegränsad och löper till och med oktober 2018. Tillträde så snart som möjligt. Din tjänstebenämning inom myndigheten är handläggare.

Mer information

Närmare upplysningar lämnas av tf. enhetschef Sergio Guimaraes. Fackliga ombud är Sofia Bard för Saco-S och Katharina Holmén för ST. Samtliga kan nås på 08-453 78 00.

Ansökan

Skicka din ansökan till rekrytering@si.se senast 2017-11-20. Märk ansökan med dnr 22690/2017, som också anges i mailets ämnesrad. Alternativt skickar du din ansökan till Svenska institutet, Box 7434, 103 91 STOCKHOLM. Skicka endast personligt brev och CV. Övrig dokumentation begärs in vid behov.