Prisregn över twitterinitiativet @sweden

Projektet Curators of Sweden har belönats med guld i kategorierna ”Årets nyskapare”, ”Årets word-of-the-mouth-kampanj” samt ”Årets kampanj i sociala medier” i PR-tävlingen Spinn.

Curators of Sweden är ett samarbete mellan Svenska institutet, VisitSweden och den kreativa byrån Volontaire och startade december 2011. I projektet sköter varje vecka en ny svensk Sveriges officiella twitterkonto, @sweden för att ge en öppen, äkta, nytänkande och omtänksam bild av det samtida Sverige samt skapa dialog med internationella målgrupper. Insatsen i sig bidrar också till att kommunicera de grundläggande värderingarna om öppenhet och yttrandefrihet som är en del av Sverige

Satsningen har lyckats över förväntan och genomslaget på Twitter och i internationella medier har varit stort. Idén har skapat rubriker över hela världen och nått en läsarkrets på över 84 miljoner människor. Curators of Sweden har också vunnit ett tjugotal prestigefyllda priser, vilket gör initiativet till en av de mest hyllade kommunikationsinsatserna i världen just nu. Bland priserna återfinns ett svenskt guldägg, Clio Awards och ett åtråvärt Grand Prix i Cannes Lions International Festival of Creativity. Och nu även tre priser i Spinn.

Svenska institutet arbetar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Vi arbetar med strategisk kommunikation och utveckling av varaktiga, aktiva relationer med människor, organisationer och näringsliv i andra länder. Curators of Sweden är en del i detta arbete.

Läs mer om @sweden.