115 stipendiater deltar i SI:s Self-Leadership Programme

Som en del av Svenska institutets Scholarship for Global Professionals erbjuds SI-stipendiater möjlighet att engagera sig i SI nätverket Network for Global Professionals. Syftet med nätverket är att ge möjligheter utanför akademiska studier att utvecklas personliga så väl som professionella egenskaper. Varje år organiserar nätverket, koordinerat av SI, en serie tematiska självledarskapsutbildningar i samarbete med Hyper Island.
En grupp deltagare sitter och lyssnar på föreläsare som står i mitten av rummet.

I år välkomnades 115 stipendiater från lärosäten över hela landet till programmet. Stipendiaterna kommer ifrån 35 olika länder och studerar inom de tematiska områdena global hälsa, hållbarhet, mänskliga rättigheter, teknik och entreprenörskap. Programmet har erbjudits stipendiater sedan 2019 i syfte att stödja nätverksuppdraget, berättar Johanna Lundin, programansvarig på Svenska Institutet:

– Syftet med programmet är att hjälpa deltagarna att växa och utvecklas inom att leda sig själv och hur man leder andra, samt skapa en förståelse för gruppdynamik. Vi vill också främja nätverksbyggande genom att samla stipendiater inom samma studieområde.

Under en helg utforskar stipendiater viktiga ämnen relaterade till utvecklande ledarskap som bygger på självkännedom och social kompetens. Programmet handlar om samverkan och hur medlemmarna i en grupp påverkar och påverkas av varandra. Heca Arcana Putra är en masterstudent och SI-stipendiat från Indonesien som studerar informationsteknik och lärande vid Göteborgs universitet. Han fick möjlighet att reflektera över sitt självledarskap och fann utbytet mellan deltagarna mycket värdefullt.

– Jag lärde mig av både facilitatorerna och deltagarna, ur allas perspektiv. Jag hoppas att vi kommer kunna mötas senare i våra liv, för att dela våra ledarskapsresor och reflektera över vad vi lärt oss här.

Programmet genomförs genom experimentella lärandemetoder, vilket gör att deltagarna kan simulera scenarier som de senare reflekterar och lär sig av. Sessionerna stöds av teoretiska ramar samt inspel från experter och yrkesverksamma inom de olika tematiska områdena. Tapiwa Yemeke, SI-stipendiat från Zimbabwe, studerar en master i freds- och utvecklingsarbete vid Linnéuniversitetet. Hon deltog i Self-Leadership Program som fokuserade på mänskliga rättigheter:

– Jag tyckte att det [expertsessionen] var inspirerande. Den påminde mig så mycket om min uppväxt i Zimbabwe och vart jag vill positionera mig i mitt karriärliv. Det hjälpte mig också att förstå mer av de strider som jag, som är från den globala södern upplever, och hur den här möjligheten ger mig utrymme för att förbättra mig själv, särskilt inom påverkansområdet.

Gvantsa Daniela från Georgien håller med, hon studerar International Human Rights Law på Lunds universitet och anser att självledarskapsprogrammet ger en bra plats för reflektion om sig själv som yrkesutövare.

– Jag har lärt mig mycket av alla de olika erfarenheter och tillvägagångssätt vi har använt under utbildningen, det finns ingen enskild metod som är den rätta vägen. Detta fick mig att vilja bli ännu bättre i mitt yrkesutövande.

Om Svenska institutets Scholarship for Global Professionals 

Svenska institutets Scholarship for Global Professionals är ett eftertraktat och fullt finansierat internationellt stipendieprogram för magister-/masterstudier i Sverige. Stipendiet erbjuder en unik möjlighet för stipendiaten att utvecklas både professionellt och akademiskt, uppleva den svenska kulturen samt bygga långvariga relationer med såväl Sverige som övriga stipendiemottagare.

Som stipendiat ingår man i nätverket Network for Global Professionals, som arrangerar olika aktiviteter så som workshops, seminarium och studiebesök i syfte att erbjuda stipendiaterna en möjlighet att utvecklas professionellt och få en inblick i hur svenska organisationer och företag arbetar. Självledarskapsprogrammet är ett av erbjudanden för nätverkets medlemmar och varje år deltar cirka 100 stipendiater.