Vi analyserar Sverigebilden
SI är experter på hur Sverige uppfattas i olika frågor globalt och arbetar löpande med studier och analyser av bilden av Sverige. Vi följer och mäter uppfattningen om Sverige i andra länder och analyserar hur Sverige är relevant för internationella målgrupper. Genom egna studier, omvärldsbevakning och analys bygger myndigheten kunskap om specifika frågor och händelser som kan påverka bilden av Sverige.
Aktuellt Aktuellt
Sveriges placering i Nation Brands Index 2024
Anholt Nation Brands Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos och bedömer styrkorna i 50 nationsvarumärken. I årets studie befäster Sverige sin placering bland de tio bäst rankade tillsammans med...
Bilden av Sverige i Norden 2024
Rapporten om bilden av Sverige i Norden 2024 visar att kännedomen om Sverige har ökat i de nordiska länderna. Studien, som kombinerar medieanalys och undersökningar bland allmänheten, ger en varierad...
Sverigebilden efter koranbränningar och LVU-kampanjen: En undersökning i nio länder i MENA-regionen, Asien och Turkiet
SI har undersökt hur Sverige uppfattas av allmänheten i ett antal länder i Mellanöstern, Nordafrika, Asien och Turkiet, hur medierapporteringen om Sverige sett ut och i vilken grad den har...
Bilden av Sverige utomlands 2023
SI:s rapport om bilden av Sverige 2023 visar att den fortfarande är stabil och positiv i stora delar av världen men att den har förändrats i vissa länder. Sverigebilden har...
Sverigebilden i MENA och Asien. Delrapport 1
Svenska institutet har undersökt hur Sverige uppfattas av allmänheten i ett antal länder i Mellanöstern och Asien mot bakgrund av det senaste årets händelser med bland annat koranbränningar och informationspåverkanskampanjen...
Sveriges placering i Nation Brands Index 2023
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke,...
Uppfattningen om Sverige som idrottsnation
I studien ”Idrott kan skapa attraktionskraft för Sverige” har Svenska institutet undersökt idrottens betydelse för ett lands varumärke och mer specifikt för betydelsen för bilden av Sverige. Studien visar bland...
Uppfattningen om Sverige på västra Balkan
På västra Balkan är kännedomen om Sverige hög och uppfattningen om vårt land mycket positiv. En starkt bidragande orsak till den positiva Sverigebilden är att en allmänhet på västra Balkan...
Forskningsrapport – Hur fungerar bilden av ett land?
SI introducerar den första rapporten i en forskningsserie som syftar till att belysa olika aspekter av hur bilden av ett land fungerar. Denna rapport undersöker hur uppfattningen om ett land...
Bilden av Sverige utomlands 2022
I den årliga Sverigebildsrapporten sammanfattar vi hur omvärlden ser på Sverige. Under 2022 dominerades den internationella medierapporteringen av kriget i Ukraina och Sveriges ansökan om Natomedlemskap.
Omvärldens bild av Sverige Sveriges position i Nation Brands Index 2022
I den här rapporten tittar vi närmare på resultaten i Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) 2022. NBI är en årlig undersökning som mäter styrkan i 60 länders nationsvarumärken. I årets...
Notis eller världsnyhet? Hur riksdagsvalet i Sverige 2022 porträtterats utomlands
Samhällsutmaningar i fokus, men framförallt under valrörelsen Inför valet uppmärksammas de sakpolitiska frågor som präglat den svenska valrörelsen i internationella nyhetsmedier och i inlägg på sociala medier och forum.
Bilden av Sverige i Baltikum
Sverige och de baltiska länderna flätas samman av såväl historiska som nutida band. Studien visar att bilden av Sverige är god i de baltiska länderna. Associationerna till Sverige är överlag...
Bilden av Sverige i EU – uppfattning om Sverige bland allmänheten i medlemsländerna
SI genomfört en undersökning av bilden av Sverige bland en allmänhet i samtliga EU-länder. Undersökningen, som besvarats av omkring 25 000 respondenter, undersöker även allmänhetens syn på EU och EU:s...
Ungas bild av Sverige i Indien, Japan och Sydkorea
Flera av världens snabbast växande ekonomier ligger i Asien och Stillahavsområdet och bedömare menar att regionen utgör en viktig global tillväxtmotor. Marknaden i Asien och Stillahavsregionen bedöms inom några år...
Bilden av Sverige utomlands 2021
I den årliga Sverigebildsrapporten sammanfattar vi hur omvärlden ser på Sverige 2021 – ett år som fortsatt präglats av pandemin, men där också brottslighet och inrikespolitik har uppmärksammats i internationell...
Bilden av Sverige på viktiga utlandsmarknader
Denna studie syftar till att undersöka bilden av Sverige hos näringslivet på några av Sveriges viktigaste marknader och Sverigebildens betydelse för internationell handel och utlandsinvesteringar
Sveriges placering i Nation Brands Index 2021
I den här rapporten tittar vi närmare på resultaten i Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) 2021. Det är en årlig undersökning som mäter styrkan i 60 länders nationsvarumärken.
Bilden av Sverige i Central- och Östeuropa
Alla länder i studien förenas av att bilden av Sverige är god. Trots ländernas stora olikheter förknippas Sverige, enligt ett känt och sammanhållet mönster, med positiva egenskaper som stabilt och...
Bilden av Sverige i Norden
Sverige ses i de andra nordiska länderna som ett modernt, öppet välfärdsland, med hög levnadsstandard och som präglas av jämlikhet. Samtidigt finns det ett ifrågasättande av hur Sverige utvecklas och...
Bilden av Sverige i Ryssland
Kännedomen om Sverige är låg, men bilden av Sverige är stabilt positiv. Sverige associeras med attribut som modern, vacker och stabil. Sverige har också en dragningskraft, särskilt bland unga. Intresset...
Sverigebilder i Kina
Den här studien undersöker hur unga kineser och kinesiska alumner som studerat vid svenska lärosäten ser på Sverige. Rapporten visar på en övergripande positiv attityd till Sverige hos båda grupperna.
Bilden av Sverige utomlands 2020
Våra analyser visar att det svenska nationsvarumärket på ett övergripande plan fortsatt är starkt. Samtidigt har Sveriges ranking förändrats i några länder.
Bilden av Sverige i Förenade Arabemiraten och Saudiarabien
Kännedomen om Sverige är generellt låg i båda länderna, men positiv bland dem som känner till Sverige. I båda länderna är den vanligaste associationen till Sverige mänskliga rättigheter.
Bilden av Sverige utomlands 2019
De senaste åren har bilden av Sverige förstärkts något. Sveriges två tydligaste styrkeområden utgörs av hur landet uppfattas vad gäller samhällsstyre och att Sverige uppfattas som ett land som ansvarstagande...
Bilden av Sverige utomlands 2018
I de studier SI har genomfört under perioden 2017–2018 så har allmänheten i de undersökta länderna en övervägande positiv bild av Sverige.
Sverige i ett nytt ljus? Sverigebilden 2015-2017
Svenska institutet sammanfattar i den här rapporten bilden av Sverige 2015–2017. Bilden av Sverige utomlands är fortsatt övervägande positiv men synen på Sverige är idag mer mångfacetterad och komplex än...
Notis eller världsnyhet? Det svenska valet 2018
Den här rapporten syftar till att belysa hur Sverige omtalas på digitala plattformar, sociala medier-kanaler och nyhetsmedier under perioden januari till och med september 2018 med särskilt fokus på hur...
Bilden av Sverige i Nederländerna
I Nederländerna associerar man Sverige framför allt med hållbarhetsfrågor, kultur, utbildning/forskning och till en något lägre grad mänskliga rättigheter.
Feministisk utrikespolitik: rött skynke eller vit flagg?
Den här rapporten ger en bild av synen på begreppen jämställdhet och feminism i ett antal länder av intresse för Sveriges internationella målsättningar.
Bilden av synen på Sverige i Ryssland mellan 2014 och 2016.
Sverige anses vara ett land med en utvecklad demokrati och en hög nivå av social och rättslig trygghet. Denna positiva bild har varit konstant under de senaste tre åren. Dock...
Bilden av Sverige i Kanada och USA
Bilden av Sverige i USA har fått stor uppmärksamhet under senare år. Förhoppningen är att rapporten ska bidra till en ökad förståelse för hur Sverige uppfattas i Nordamerika.
Bilden av Sverige i Amerika
Bilden av Sverige är generellt sett positiv i alla länder: Sverige rankas högst i sex av de sju undersökta länderna med undantag för Bolivia, där Tyskland rankas högre. Inställningen till...
Bilden av Sverige efter flyktingkrisen
Mot bakgrund av den internationella rapporteringen om Sveriges hantering av flyktingkrisen 2015, har Svenska institutet undersökt bilden av Sverige i sju europeiska länder; Tyskland, Norge, Danmark, Storbritannien, Ungern, Polen och...
Sverigebilden i Kina 2016
Studien om Sverigebilden i Kina har genomförts av Kairos Future på uppdrag av Sveriges ambassad i Peking med stöd från Svenska institutet.