2025 – ett år då mycket står på spel

Svenska institutets generaldirektör Madeleine Sjöstedt kommenterar utmaningar och möjligheter för verksamhetsåret 2025.

Det är med både spänd förväntan och en viss bävan som Svenska institutet startar verksamhetsåret 2025. Vi står inför en mycket utmanande tid: Rysslands fullskaliga krig mot Ukraina pågår alltjämt, en växande global protektionism påverkar förutsättningarna för handel och det finns krafter som medvetet spider desinformation för att destabilisera vår omvärld.

Jag kan konstatera att flera av myndighetens uppdrag adresserar just dessa utmaningar.

Ett fortsatt stöd till uppbyggnaden av Ukraina är avgörande för att landet på sikt ska vinna kriget, bli mer motståndskraftigt och ekonomiskt välmående. Under 2025 fortsätter vi därför det viktiga arbetet med att finansiera utbyten och samarbeten för både individer och organisationer i Ukraina. Målet är att främja företagande och jobbskapande samt stärka institutioner och det civila samhällets utveckling. Samtidigt stärker vi handelsrelationerna mellan Sverige och Ukraina.

I en tid då den globala konkurrenskraften mellan nationer växer behöver små och medelstora företag i Sverige rekrytera personal med rätt kompetens. Under 2025 får SI ökade medel för att stärka Sveriges konkurrenskraft genom att attrahera högkvalificerad internationell kompetens. Det innebär bland annat att vi kan intensifiera vårt arbete med att marknadsföra Sverige som karriärdestination.

SI kommer även fortsättningsvis att arbeta för en stärkt internationalisering av de kulturella och kreativa branscherna – en allt viktigare del av svensk exportnäring. Vid världsutställningen i Osaka i Japan (Expo 2025) bidrar vi exempelvis genom att visa goda exempel på hållbart svenskt träbyggande genom utställningen Woodlife Sweden. Utställningen är tänkt att öppna för nya samarbeten mellan svenska och internationella aktörer inom hela träindustrin.

I slutet av april lanserar vi tillsammans med representanter från näringsliv och akademi en ny kommunikationsstrategi för Sverige. Med gemensamma, positiva och faktabaserade budskap kan vi öka genomslaget för Sverige internationellt och motverka desinformation och felaktiga föreställningar som kan påverka hur Sverige uppfattas globalt. Strategin ska underlätta för alla som vill arbeta med varumärket Sverige och har utarbetats med stöd av nyckelpersoner från ett hundratal svenska företag, lärosäten och organisationer.

Så trots molnen som förmörkar framtidshimlen ser vi på SI fram emot ett år då vi kan bidra till ett konkurrens- och motståndskraftigt Sverige.

/Madeleine Sjöstedt