Sverige behåller plats nio av 60 i årets Nation Brands Index

Den årliga undersökningen Nation Brands Index mäter styrkan i 60 länders nationsvarumärken. 2022 rankas Sverige återigen på plats nio, vilket indikerar att Sverige har ett fortsatt starkt nationsvarumärke. Dock har Sveriges placering i bland annat Kina och Ryssland försämrats.
Fotografi över Stockholms hustak

Hur länder uppfattas har betydelse för relationer med andra länder och för ett lands möjligheter att attrahera turism, handel och investeringar och internationella talanger.  Av den anledningen följer och analyserar SI synen på Sverige bland olika målgrupper utomlands.

Ipsos Anholt Nation Brand Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos. Under juli och augusti 2022 har totalt 60 000 respondenter i 20 länder besvarat frågor om 60 länder. Undersökningen belyser nationsvarumärken inom de sex kategorierna befolkning, export, talang och investeringar, kultur, samhällsstyre samt turism. Därtill svarar respondenterna på hur väl de känner till och deras uppfattning om länderna som undersöks.

– Vi ser att årets resultat präglas av det försämrade säkerhetsläget i världen. Sveriges ansökan om Natomedlemskap samt att vi tillsammans med stora delar av västvärlden har uttryckt vårt stöd för Ukraina har fått viss effekt på bilden av Sverige. I Ryssland, Kina och Turkiet tappar Sverige positioner, medan vi i andra länder, till exempel Polen, tvärtom tar positioner. Bilden av Sverige är på en övergripande nivå stabil, men årets resultat visar att uppfattningen om ett land påverkas av aktuella händelser både i och utanför det egna landet, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.

NBI 2022 visar bland annat att:

  • Sveriges högsta placering 2022 är, liksom förra året, i Tyskland (plats två), följt av Frankrike (plats fyra) och Polen (plats fem). Polen är det land där Sveriges placering förbättrats mest, från plats tio till plats fem.
  • Försämringen är störst i Kina och Ryssland. Där har Sveriges placering sjunkit med sju platser till plats 13 respektive plats tio. I Turkiet och Kanada har placeringen sjunkit med fyra platser. Sveriges placering i Turkiet har dock varierat över tid och årets placering är inte den lägsta de senaste tio åren.
  • Sverige rankas likt tidigare år särskilt högt vad gäller samhällsstyre, i år plats fyra av 60 länder.
  • Sverige placerar sig liksom förra året tillsammans med Schweiz främst när det handlar om hur väl länderna uppfattas bidra till att skydda miljö och klimat.
  • Sveriges lägsta placeringar återfinns inom indikatorerna historiska byggnader respektive kulturarv.

När det gäller uppfattningen om Sverige bland respondenterna återfinns störst andelar med en fördelaktig uppfattning i Australien, Kina och Tyskland. Andelen respondenter med en fördelaktig uppfattning om Sverige är lägst i Japan och Ryssland.

Liksom förra året återfinns samma tio länder bland de starkaste nationsvarumärkena. Tyskland hamnar för sjätte året i rad på första plats och följs av Japan och Kanada, som ökat respektive tappat en placering. Storbritannien förlorar sin topp-fem-placering för första gången. Störst tapp står Ryssland för, från plats 27 föregående år till plats 58.

Omvärldens bild av Sverige_NBI 2022