Gestaltningen av rådsbyggnaderna Justus Lipsius och Europabyggnaden invidges av Svenska institutets generaldirektör Madeleine Sjöstedt och Sveriges EU-ambassadör Lars Danielsson. Utsmyckningen utgår från konceptet ”Den gula tråden”; en gul tråd av hopp och samhörighet som löper genom lokalerna.
– I samarbete med Statens konstråd visar vi upp en rad svenska samtida konstnärer under de kommande sex månaderna. Den gula tråden, en färg som återfinns i såväl EUs som Sveriges flagga, binder på ett vackert sätt samman det svenska ordförandeskapet med dessa svenska konstnärskap. Nobelpristagaren Tomas Tranströmers verk ”Romanska bågar” utgör en symbolisk fond för gestaltningen, vilket är en fin hyllning till en av Sveriges mest älskade och internationellt kända poeter, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Konceptet ”Den gula tråden” låter innovation möta hantverk och tradition. Den gula färgen anspelar även på de gula stjärnorna i EU-flaggan, som symboliserar enighet, solidaritet och harmoni bland Europas folk.
– Gul är den mest lysande färgen i färgspektrat. En färg som fångar vår uppmärksamhet mer än någon annan, och som står för glädje, optimism, upplysning och kreativitet. Gult symboliserar också det nordiska ljuset, säger Emma Marga Blanche, som tillsammans med Fredrik Färg står bakom konceptet.
Sammanlänkade bågar
I Justus Lipsius atrium möts besökarna av en allé med 27 gula bågar på vardera sida, lika många som EU:s medlemsländer. Bågarna stöttar varandra och vilar på en gemensam grund. Installationen ska ge ett varmt mottagande och symbolisera enighet, öppenhet, samarbete och nyfikenhet på andra.
Från atriet leder den gula tråden vidare i byggnaden till foajén, en plats för eftertanke och diskussion med möbler och fönster formade som valv. På en av väggarna finns ett citat från poeten Tomas Tranströmers dikt ”Romanska bågar”.
Innovation möter tradition
Väggarna i ordförandeskapsrummen är filtbeklädda. Materialet, som återkommer i andra objekt såsom lampor, vaser och podium, har en ljuddämpande effekt som skapar ett behagligt samtalsklimat. En viktig del av rummens gestaltning är det nordiska ljuset, vilket framträder genom bakgrundsbelysning i de filtbeklädda väggarnas fönsteröppningar.
Bakom möblerna står huvudsakligen småländska Johanson design och Gärsnäs, ett av Sveriges äldsta möbelföretag och känt för sitt gedigna träarbete och teknologin ”Wood Tailoring”. Med en specialanpassad symaskin har de sytt gula stygn direkt på trästommarna.
Ett hållbart koncept
Hållbarhet och cirkularitet är viktiga ledord för hela konceptet. Efter ordförandeskapsperioden får möblerna nya hem på svenska ambassader och residens. Mattorna i de olika rummen är hyrda och filtmaterialet kommer att användas som stoppning i stolar. Bågarna i atriet återanvänds som avspärrningsband. Moduler till skyltar är alla gjorda av trä, som har mycket lägre klimatpåverkan än exempelvis roll-ups av metall. Utställningen och möblerna produceras i Stockholm och skickas med lastbil som drivs med biogas från Sverige till Bryssel.
Svenska konstnärer som medverkar i utställningen:
Britta Marakatt-Labba, Carl Boutard, Ellen Ehk, Jacob Dahlgren, Klara Kristalova, Laleh Kazemi Veisari, Markus Åkesson, Stina Persson, Viola Florin och Färg & Blanche.