För att nå ut på bästa sätt med ett så bra innehåll som möjligt, har Svenska institutet (SI) samarbetat med en rad olika aktörer. Några av dessa är Malmö Town, ABBA The Museum, SVT och Melodifestivalklubben.
SI arbetar med flera Sverigefrämjande aktiviteter i samband med Eurovision song contest i Malmö. Redan innan finalveckan var igång hade över en miljon människor nåtts av Björn Ulvaeus hälsning i Sveriges officiella kanaler och 40 svenska ambassader runt om i världen har uppmärksammat Abba och Eurovision i Malmö.
För att uppmärksamma Eurovision i Malmö har SI bland annat:
- Tagit fram ett omfattande material om ABBA och om Eurovision i Malmö (så kallat ”toolkit”) för svenska ambassader att använda i sina länder. Materialet innehåller allt från trycksaker att använda på olika evenemang till videohälsningar från tidigare svenska vinnare av Eurovision. Materialet om ABBA och Eurovision är det mest använda kommunikationsmaterialet om Sverige ute i världen i år.
- Uppmärksammat Malmö och Sveriges resa genom Eurovisiontiden i Sveriges officiella sociala mediekanaler, som totalt når 3,2 miljoner följare.
- Undersökt bilden av svensk kultur utomlands. I undersökningen Nations Brands Index framkommer det att svensk modern kultur är en viktig drivkraft till att vilja handla med Sverige. Enheten för Sverigebildsanalys fortsätter att följa och analysera samtalet om Sverige och Eurovision i Malmö under veckorna som kommer.
– Genom våra Sverigebildsanalyser kan vi konstatera att svensk modern kultur är en viktig drivkraft för att vilja handla med Sverige. Uträkningar visar att de kulturella och kreativa branscherna bidrar till Sveriges beräknade varuexport med över 20 miljarder. För ett litet land som Sverige så ska vi dessutom vara stolta över att vi är ett av tre länder i världen som är nettoexportör av musik. Eurovision i Malmö ger ökade möjligheter för både handel och främjande av svensk kultur, säger Madeleine Sjöstedt generaldirektör för Svenska institutet
Eurovision har en stor spridning, när Loreen tog hem vinsten hade programmet 160 miljoner tittare och 144 länder kunde följa och rösta i tävlingen. Hennes vinst gav 105 200 inlägg på bara en timme, vilket gör det till en av de största svenska mediehändelserna under 2023.
Följ Sverige på instagram här och Facebook här för att hänga med i veckan. Här kan du se mer av kommunikationsmaterialet.