EU-valet och den mediala Sverigebilden

Hur porträtterades Sverige utomlands i samband med valet till Europaparlamentet? Svenska institutet (SI) har gjort en sammanställning utifrån nyhetsartiklar, bloggar, forum och sociala kanaler.

Under veckan inför valet till Europaparlamentet intensifierade SI bevakningen av samtalet om Sverige. Kartläggningen skedde mellan 27 maj och 10 juni 2024, och syftade till att se hur nyhetssajter, bloggar, forum och konton på sociala medier uttryckte sig kring Sverige och EU-valet. Insamlingen skedde på 29 av de största språken i världen. Svenskspråkiga källor var exkluderade.  

Från en stabil nivå på 2-3 000 omnämnanden per dygn veckan innan valet, sköt intresset i höjden på valdagen och efterföljande måndag, då 18 000 inlägg och artiklar publicerades under respektive dag.  

Inför valet: fokus på högervåg
I de flesta större nyhetsmedier har Sverige inför EU-valet främst omskrivits i relation till den högervåg som sveper över Europa. 

I såväl brittiska The Guardian och tyskägda Politico, som arabiska Al Jazeera och kanadensiska CTV News, har Sverige nämnts i samband med artiklar om just detta fenomen – att högerpopulistiska partier antingen sitter i regeringsposition eller agerar stödparti till landets styre. Sverige hamnar därmed i en kontext tillsammans med länder som Ungern, Slovakien och Italien.

På sociala medier kunde SI också se ställningstaganden från konton som lyfte Sveriges migrationspolitik som ett varnande exempel i en rad olika inlägg. 

Även klimatfrågan trendade något, främst i relation till Greta Thunbergs senaste manifestationer.  

Efter valet: fokus på vänstervåg
Under valdagen och den efterföljande måndagen figurerade Sverige flitigt i internationella medier. Dock sällan enskilt, utan framförallt i större sammanställningar av EU-ländernas valresultat. 

Sverige gjorde nu sällskap med de EU-länder som inte präglas av ytterhögerpartiernas fortsatta frammarsch. Istället omnämndes Sverige tillsammans med Danmark och Finland, länder där vänstern och gröna partier gått starkt framåt i valet. Spanska El Pais, norska Dagsavisen, danska Politiken och finska Ita Savo formulerade sig på liknande sätt om just detta.  

På sociala medier spreds videoklipp från Sverigedemokraternas uppmärksammade valvaka. Men om det i Sverige främst har handlat om kritik för den rasistiska låt som spelades i bakgrunden, har klippet delats på en rad andra språk för att fira ytterhögerns framgångar i Europa. 

Sammanfattningsvis kan SI konstatera att det utländska intresset för Sveriges roll i EU-valet följde förväntade nivåer när det gäller antal omnämnanden – i alla fall i relation till motsvarande period 2019, då EU röstade förra gången.  

Grafen visar antal nyhetsartiklar, inlägg på sociala medier, bloggar och forum om Sverige och EU-valet per dygn mellan 27 maj – 10 maj kl 12 2024. Volymerna inkluderar innehåll på norska, ryska, arabiska, persiska och kinesiska och alla 24 officiella EU-språken exklusive svenska.