- Det motsvarar ca 15% av alla publiceringar och inlägg som benämner Sverige under samma period, vilket som är stort jämfört med en vanlig vecka. Engagemanget är störst i engelsktalande medier och sociala medier, men även i Brasilien, Kina, Spanien och Frankrike har det varit mycket engagemang.
Störst uppmärksamhet har Armand Duplantis fått när han tog OS-guld och slog världsrekord, men även Truls Möregårdh har fått mycket uppmärksamhet, framförallt på sociala medier.
Antal artiklar och sociala medieinlägg som kopplar ihop Sverige med:
Armand Duplantis: 62 719
Truls Möregårdh: 60 683
Sarah Sjöström: 6889
Mätperiod: 26/7-8/8-24
OS-framgångarna har lett till en ökad volym av artiklar om Sverige, dock inte på samma nivå som andra stora omvärldshändelser som exempelvis Eurovision och NATO-ratificeringen. Däremot är det överlag ett väldigt positivt engagemang och benämningar runt Sverige vid det här fallet, vilket det inte alltid har varit vid andra större sammanhang.
– Det är glädjande att se att det finns ett stort intresse för Sveriges otroliga prestationer under OS. Vi kan se att intresset för Sveriges deltagande och resultat har stuckit ut med många positiva reaktioner. Idrott är i många länder en stor del av den totala rapporteringen och samtalet om Sverige, genom Sveriges framstående prestationer på OS så ökar kännedomen om vårt land. Idrott får betydande medial synlighet globalt och utgör en stor del av vad länder uppfattar om varandra, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör på Svenska institutet.