Få områden kan ge så starka och positiva bilder av ett land som den kultur som skapas där, vare sig det rör sig om musik, film, bild eller litteratur. Det gör konst- och kulturområdet till en självklar del av Svenska institutets arbete med att visa och skapa intresse för det samtida Sverige – av lika stor vikt som teknikinnovationer, gröna företag och samhällslösningar. Parallellt med stora satsningar inom de kulturella och kreativa branscherna (KKB) och dess exportmöjligheter, satsar Svenska institutet därför på en utökad och riktad verksamhet för att lyfta fram samtida svensk kultur.
I programmet Point in Time verkar Svenska institutet för att en internationell publik ska möta flera kulturskapare – och på så sätt få en varierad och aktuell bild av vårt samhälle. Svenska institutets bidrag är att möjliggöra möten och samarbeten mellan svenska och internationella aktörer, på både institutions- och utövarnivå.
Arbetet hänger på ett naturligt sätt samman med de stora satsningarna inom KKB-området, men ska ses som ett komplement riktat mot experter och framtida beslutsfattare på en internationell arena med syfte att synliggöra svenska kulturutövare, öka deras kontaktytor i det internationella kulturlivet och främja svensk kulturexport.
– Vi behöver öka antalet svenska röster på den internationella scenen och stärka Sveriges internationella nätverk och ställning specifikt inom kulturområdet, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
En central del av Point in Time består av att föra samman svenska experter med internationella inflytelserika motparter. Som exempel görs en större satsning på att skapa kontakter mellan bildkonstområdet i Sverige och Asien – med Seoul som central punkt.
– Sydkorea och särskilt Seoul har de senaste åren utvecklats till en dynamisk och innovativ plats för samtida konst. Det är en inspirerande och givande kontext för den svenska konstscenen att ha utbyte med för framtida samarbeten. Vi behöver ett starkt internationellt nätverk för att skapa möjligheter för svenska konstnärer, konstkuratorer, gallerier och institutioner, säger Sara Arrhenius, chef för Svenska institutet Paris.
Förutom att lyfta fram samtidskonsten görs även satsningar på scenkonst och litteratur i bland annat Tyskland, Serbien och USA.
– Målet är att publiken på internationella teaterfestivaler ska möta svensk scenkonst och att utländska läsare ska möta nyöversatta svenska romaner – men för att nå dit måste vi först visa vårt intressanta utbud och marknadsföra det mot festivalarrangörer och förläggare. Det är dem vi når genom Point in Time, säger Madeleine Sjöstedt.
För frågor om Point in Time kontakta Agnes Lidbeck, [email protected] eller Oskar Röhlander, [email protected]