Talangattraktion – ett kärnuppdrag för SI
Ett av SI:s uppdrag är att arbeta med att skapa synlighet och intresse för Sverige som talangdestination för att attrahera internationell spetskompetens. Det handlar bland annat om att stötta svenska ambassader och konsulat och andra svenska aktörer genom att erbjuda nätverk, skapa evenemang och strategiskt kommunikationsstöd.
SI har i år fått ett utökat stöd från regeringen för att ytterligare stärka arbetet med detta. Kommunikationsmaterialet Work in Sweden är en del av det arbetet och kan bland annat användas i sociala medier och på utställningar och mässor.
– Konkurrensen mellan nationer växer och vi behöver stärka Sverige som karriärdestination. Work in Sweden svarar mot det behovet och visar på alla de fördelar, professionella och personliga, som finns för den som väljer att flytta till Sverige för att arbeta, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet
Materialet riktar sig till ambassader, regioner, kommuner och myndigheter som arbetar med att attrahera internationella talanger till Sverige.
Här kan du ta del av ett webbseminarium om materialet
Global kompetens avgörande för svensk tillväxt
Otillräcklig tillgång till kvalificerad arbetskraft är en av de största utmaningarna för svenska företag, vilket begränsar deras förmåga att växa, utvecklas och attrahera utländska investeringar. Internationella talanger spelar en nyckelroll för att stödja Sveriges ledarskap inom grön innovation, digital transformation och avancerad forskning. Genom att attrahera global kompetens kan svenska företag fortsätta att ligga i framkant när det gäller global innovation och stärka Sveriges förmåga till hållbar ekonomisk utveckling.
Work in Sweden
Work in Sweden är även samlingsnamnet för ett regeringsuppdrag till 11 myndigheter som leds av Tillväxtverket. Det ska stärka den nationella samordningen mellan myndigheter och förenkla för Sverige att attrahera och behålla högkvalificerad internationell kompetens.
SI:s uppdrag inom Work in Sweden fokuserar främst på att genom kommunikation främja Sverige utomlands och stärka Sverige som karriärdestination. Se till exempel webbplatsen Sweden.se.