Med Swedish Grace-traditionen som klangbotten har konstnären och curatorn Markus Emilsson bjudit in fem av Sveriges mest spännande glaskonstnärer till en orädd, rå och färgsprakande utställning: Maria Bang Espersen, Peter Hermansson, Hanna Hansdotter, Kirsten Vikingstad Hermansson och Fredrik Nielsen. Tillsammans representerar de en ny generation konstnärer som förenas av en passion för hantverk och en vilja att blåsa nytt liv i glaskonsten.
Från Swedish Grace till samtida uttryck
Under 1900-talet blev Sverige internationellt känt för sin designfilosofi: funktionell, vacker och tillgänglig för alla. Begreppet vackrare vardagsvara, lanserat av Svenska Slöjdföreningen, låg till grund för Swedish Grace – en stil som förenade klassicism med modernism och som fick sitt internationella genombrott vid världsutställningen i Paris 1925.
Sedan dess har mycket förändrats. Glasriket i Småland, en gång centrum för svensk glasproduktion, har under de senaste decennierna drabbats av nedläggningar och utflyttad produktion. I detta vakuum har ett nytt ekosystem vuxit fram: små, oberoende verkstäder där konstnärer kan hyra in sig, experimentera och skapa i sin egen takt. Här har en ny glaskonst fötts – fri från industriella krav, rik på berättelser och konstnärlig kraft.
Konstnärerna:
Maria Bang Espersen
(f. 1981) arbetar med en egen teknik där hon viker och drar smält glas så att luft fångas och materialet får ett metalliskt skimmer. Hennes arbetssätt är experimentellt och följer glasets nycker. Hon är utbildad i Danmark, Sverige och USA, och har ställt ut internationellt – bland annat på Smithsonian, Victoria & Albert Museum och Toyama Glass Art Museum.
Hanna Hansdotter
(f. 1984) är känd för sina barocka, kitschiga och starkt ornamenterade skulpturer. Hon arbetar med järnformar som tillåter glaset att expandera fritt, och har nyligen börjat arbeta med väggbaserat glas. Hon är utbildad i Kosta och Orrefors och finns representerad i bland annat Nationalmuseum och Röhsska museet.
Peter Hermansson
(f. 1975) använder den klassiska Graal-tekniken i en samtida tappning inspirerad av graffiti och surrealism. Hans verk skildrar människans inre konflikter med teknisk briljans. Han är baserad i Småland och har ställt ut över hela världen.
Fredrik Nielsen
(f. 1977) är känd som en rebell inom glaskonsten. Han återvinner gamla skulpturer och fogar samman dem till nya verk som sprejmålas, lackas och påverkas av graffiti, musik och populärkultur. Han driver The Garage i Stockholm och är representerad i flera museisamlingar, bland annat Nationalmuseum och Corning Museum of Glass.
Kirsten Vikingstad Hermansson
(f. 1988) är född i Norge och verksam i Jämshög, Blekinge. Hennes kraftfulla, abstrakta skulpturer bygger på gjutning och varm sammansmältning. Hon är utbildad i Orrefors, Bornholm och Prag, och finns representerad i bland annat KODE i Bergen och Nationalmuseet i Oslo.

Kuratorn: Markus Emilsson
Markus Emilsson arbetar i gränslandet mellan konst, hantverk och pedagogik. Han skapar platsspecifika, immersiva installationer – ibland till och med för rullskridskor. Han är utbildad i Kosta och Orrefors, och har en master från Konstfack. Emilsson är också verksam som curator och pedagog, bland annat vid Växjö konsthall och The Glass Factory i Boda.
Program
4 september kl. 19.00–19.45: Inside Blazing Grace – Kuratorvisning med Markus Emilsson
6 september kl. 16.30–17.30: Voices of Blazing Grace – Rundtur med utställningens konstnärer
11 september kl. 19.00–21.00: Blazing Live – Glasblåsningsperformance med Fredrik Nielsen och Markus Emilsson i samarbete med Andrew Erdos / POUSH Hot Glass
Praktisk information
📍 Institut Suédois, 11 rue Payenne, 75003 Paris
🕒 Öppet tisdag–söndag kl. 12–19 (torsdagar till kl. 21)
☕ Café FIKA: tis–sön från kl. 8:30
🎟 Fri entré