Bilden av Sverige i Kina

Kineser uppger att de har hög kännedom och en positiv syn på Sverige. Den faktiska kännedomen om Sverige tycks dock vara begränsad – och Sverige främst utgöra en symbol för väst. En stundtals negativ mediebild av Sverige har inte påverkat uppfattningen, många vill se mer samarbete med Sverige. Det visar SI:s nya studie av bilden av Sverige i Kina.

Sammanfattning för studien

  • Rapporten undersöker hur Sverige uppfattas i Kina, med fokus på två grupper: allmänheten
    och unga urbana högutbildade personer. Studien bygger på enkätdata från 2025 där svaren
    från de unga urbana högutbildade jämförs med en tidigare mätning från 2020. Den
    kompletteras med en analys av redaktionella och sociala medier i Kina.
  • Båda grupperna har generellt en positiv syn på Sverige. 61 procent av allmänheten och
    76 procent av de unga högutbildade storstadsborna anger en positiv eller mycket positiv
    inställning. Särskilt för unga högutbildade framstår Sverige som attraktivt för turism,
    studier, boende och affärer, liksom för sina produkter och varumärken.
  • Sverige associeras främst med positiva egenskaper som stabilitet, vänlighet och frihetliga
    värderingar. Respondenternas fria associationer vittnar också om en föreställning om ett
    rikt välfärdssamhälle med en hälsosam miljö och en avslappnad livsstil. Få associationer
    tycks dock vara unika för Sverige, vilket tyder på begränsad faktisk kännedomen.
  • Bland kineser är sociala medier och webbaserade nyheter de vanligaste
    informationskällorna om andra länder. Det är dock svårt att fastställa exakt vilket
    nyhetsinnehåll respondenterna uppmärksammat. Generellt tycks perceptionen vara mer
    präglad av associationer till opolitiska teman som turistattraktioner, innovation och kultur,
    vilket tyder på svag koppling mellan medieinnehåll och Sverigebilden.
  • Kinesiska nyhetsmediers bevakning av Sverige fokuserar relativt mycket på geopolitik,
    diplomati och förändringar inom svensk försvarspolitik, medan sociala medier i högre grad
    lyfter fram svensk kultur, design, teknik och utbildning. Samtidigt är medieintresset för ett
    litet land som Sverige lågt jämfört med det för större och bland kineser mer välkända
    ekonomier.
  • Bland de positiva medienarrativen återfinns bilden av Sverige som kulturell mötesplats,
    föregångsland inom miljö och centrum för innovation. Miljö framträder även i enkäten
    som en av Sveriges nyckelkompetenser. De negativa narrativen handlar framför allt om
    förlorad neutralitet, sociala problem samt en upplevd ovänlighet mot invandrare och
    internationella studenter.
  • Många kineser tror också att svenskar har en positiv inställning till Kina, och en majoritet i
    båda grupperna uttrycker en önskan om ökat samarbete mellan länderna. Hälsa, välfärd och
    jämlikhet framhålls som områden där Sverige anses ha relevant kunskap och erfarenhet –
    och som samtidigt är viktiga framtidsfrågor för Kina.

    Läs hela studien här: Sverigebilder i Kina 2025