Kineser uppger att de har hög kännedom och en positiv syn på Sverige. Den faktiska kännedomen om Sverige tycks dock vara begränsad – och Sverige främst utgöra en symbol för väst. En stundtals negativ mediebild av Sverige har inte påverkat uppfattningen, många vill se mer samarbete med Sverige. Det visar SI:s nya studie av bilden av Sverige i Kina.
Foto: Jann Lipka/imagebank.sweden.se
Sammanfattning för studien
Rapporten undersöker hur Sverige uppfattas i Kina, med fokus på två grupper: allmänheten
och unga urbana högutbildade personer. Studien bygger på enkätdata från 2025 där svaren
från de unga urbana högutbildade jämförs med en tidigare mätning från 2020. Den
kompletteras med en analys av redaktionella och sociala medier i Kina.
Båda grupperna har generellt en positiv syn på Sverige. 61 procent av allmänheten och
76 procent av de unga högutbildade storstadsborna anger en positiv eller mycket positiv
inställning. Särskilt för unga högutbildade framstår Sverige som attraktivt för turism,
studier, boende och affärer, liksom för sina produkter och varumärken.
Sverige associeras främst med positiva egenskaper som stabilitet, vänlighet och frihetliga
värderingar. Respondenternas fria associationer vittnar också om en föreställning om ett
rikt välfärdssamhälle med en hälsosam miljö och en avslappnad livsstil. Få associationer
tycks dock vara unika för Sverige, vilket tyder på begränsad faktisk kännedomen.
Bland kineser är sociala medier och webbaserade nyheter de vanligaste
informationskällorna om andra länder. Det är dock svårt att fastställa exakt vilket
nyhetsinnehåll respondenterna uppmärksammat. Generellt tycks perceptionen vara mer
präglad av associationer till opolitiska teman som turistattraktioner, innovation och kultur,
vilket tyder på svag koppling mellan medieinnehåll och Sverigebilden.
Kinesiska nyhetsmediers bevakning av Sverige fokuserar relativt mycket på geopolitik,
diplomati och förändringar inom svensk försvarspolitik, medan sociala medier i högre grad
lyfter fram svensk kultur, design, teknik och utbildning. Samtidigt är medieintresset för ett
litet land som Sverige lågt jämfört med det för större och bland kineser mer välkända
ekonomier.
Bland de positiva medienarrativen återfinns bilden av Sverige som kulturell mötesplats,
föregångsland inom miljö och centrum för innovation. Miljö framträder även i enkäten
som en av Sveriges nyckelkompetenser. De negativa narrativen handlar framför allt om
förlorad neutralitet, sociala problem samt en upplevd ovänlighet mot invandrare och
internationella studenter.
Många kineser tror också att svenskar har en positiv inställning till Kina, och en majoritet i
båda grupperna uttrycker en önskan om ökat samarbete mellan länderna. Hälsa, välfärd och
jämlikhet framhålls som områden där Sverige anses ha relevant kunskap och erfarenhet –
och som samtidigt är viktiga framtidsfrågor för Kina.