Svenska institutet nominerat till City Nation Place Awards 2025!

City Nation Place Awards 2025 har nominerat SI:s nya varumärkesstrategi i kategorin "Årets platsvarumärke" och den kompletterande rapporten om varumärket Sverige 2025 i kategorin "Bäst användning av data".

– Det är väldigt hedrande att SI har blivit nominerat för den nya varumärkesstrategin. Ett fint internationellt kvitto på det hårda jobb och stora engagemang alla aktörer inom Team Sweden har bidragit med och som resulterade i en väl förankrad och för Sverige viktig strategi, säger Anna Rudels, chef för avdelningen för Sverigekommunikation och främjande på Svenska institutet.

Vinnarna utses den 6 november. Övriga finalister hittar du här.

Strategin för en starkare Sverigebild utomlands lanserades i april i år efter ett gediget förarbete tillsammans med ett stort antal representanter för näringsliv, akademi, myndigheter, regioner och bransch- och intresseorganisationer. Strategin utgör nystart och kraftsamling för arbetet med att stärka svensk konkurrenskraft och öka motståndskraften mot vilseledande information om Sverige i utlandet.

Rapport om varumärket Sverige 2025 togs fram som komplement till strategin. Den ska publiceras årligen och visar hur Sverige presterar i internationella jämförelser i relation till de styrkor som lyfts i den nya strategin.