SI satsar på kulturella och kreativa branscher för att öka svensk export

I samverkan med branschföreträdare och andra aktörer skapar Svenska institutet möjligheter för svenska kreativa företag att nå ut på prioriterade marknader. Målet är att stärka Sveriges globala konkurrenskraft och öka exporten av svenska varor och tjänster från små och medelstora företag i enlighet med regeringens utrikeshandelsstrategi.
Ett kollage bestående av 8 bilder som representerar olika branscher inom kultur och kreativitet, t.ex. dataspel, design och litteratur.

Sveriges kulturella och kreativa branscher (KKB) utgör en allt större del av vår export. Tillsammans omsätter de 650 miljarder kronor och sysselsätter nära 250 000 personer i Sverige, enligt Kreativ Sektors senaste rapport. Företag inom dessa branscher exporterar dubbelt så mycket som genomsnittet, vilket visar hur viktiga de är både för ekonomin och för bilden av Sverige i världen.

Så arbetar SI med handelsplatser

SI har implementerat en marknadsplatsstrategi som i korthet går ut på att vi erbjuder skräddarsydda aktiviteter i anslutning till de viktigaste handelsplatserna för respektive bransch inom KKB: dataspel, design, mode, arkitektur, film- och tv-drama, musik, litteratur, konsthantverk och scenkonst. Det kan till exempel handla om delegationsresor, etablerade mässor och branschdagar eller andra typer av mötesplatser, både i Sverige och internationellt, där kontakter knyts och samarbeten skapas.

– Utgångspunkten för alla insatser är att företagens affärsmöjligheter ska vara styrande.  Evenemang där svenska företag får tillfälle att möta inköpare, beställare och andra nyckelpersoner har visat sig vara avgörande för affärer och export, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.

Över 140 svenska företag i SI:s KKB-satsningar under 2024

Genom att skapa affärsmöjligheter och genomslag för svenska kreativa företag på prioriterade marknader världen över verkar SI för att regeringens vision om att Sverige ska vara ledande inom KKB ska bli verklighet.
Under 2024 genomförde SI ett 20-tal riktade insatser i nära samverkan med branschföreträdare, myndigheter och andra relevanta aktörer där fler än 140 svenska företag medverkade. Resultatet för 2025 kommer att bli lika omfattande. I år har vi exempelvis genomfört aktiviteter i samarbete med Berlinale, Stockholm Fashion Week, Southern Sweden Design Days i Malmö, Bokmässan i Göteborg, Paris Design Week och Content London.

SI samarbetar även med svenska ambassader och konsulat runt om i världen för att förstärka deras arbete med att öka genomslaget och exporten av svenska varor och tjänster inom KKB.

Team Sweden KKB – ett samarbetsforum för export

SI:s arbete är en del av Team Sweden, ett samarbete mellan myndigheter och branschföreträdare för att främja svensk export. I september 2025 återstartade SI Team Sweden KKB, som består av ett tjugotal representanter från myndigheter och branschorganisationer som verkar inom de kulturella och kreativa branscherna.
Team Sweden KKB har särskild expertis och intresse för utrikeshandel och representerar företagens intressen. Teamet ska verka för ett ökat samarbete och identifiera konkreta åtgärder för att underlätta utrikeshandel för små och medelstora företag.

Bakgrund

SI har ett särskilt uppdrag att främja de kulturella och kreativa branscherna internationellt, som en del av regeringens utrikeshandelsstrategi. Strategin antogs i december 2023 och lyfter fram de kulturella och kreativa branscherna som Sveriges nya basnäringar – sektorer med stor potential för tillväxt, innovation och internationellt genomslag.

I år har SI för första gången i uppdrag att rapportera verksamheten inom KKB-uppdraget också till Kulturdepartementet, då den även svarar mot målen i regeringens strategi för kulturella och kreativa branscher 2024–2033, som lanserades i april 2024.