”Alumnerna är våra bästa varumärkesambassadörer och mest lojala supportrar”

Generalkonsulatet i Mumbai har ett långvarigt och gott samarbete med alumnnätverket i Indien. Nätverket bjuds in till generalkonsulatets tillställningar, får hjälp med talare till sina egna arrangemang och generalkonsulatet använder gärna nätverkets expertis.

Saloni Zaveri-Ahluwalia arbetar med strategisk kommunikation och diplomati på Sveriges generalkonsulat i Mumbai. Alumnrelationer är en viktig del av hennes arbete. Hon kallar alumnnätverket i Indien för ett ”dynamiskt gäng” som alltid är redo att engagera sig. Det är inte förvånande att de blev valda till årets alumnnätverk år 2021, menar hon.  

Generalkonsulatet och alumnnätverket har ett ständigt pågående samarbete. Nyligen har till exempel nätverkets expertis och kunskap använts av konsulatet i samband med en hållbarhetskartläggning av svenska företag, och Nobel Prize Teacher Summit, en internationell lärarkonferens där lärare från över 30 länder möter nobelpristagare för att diskutera utbildningsfrågor, leddes av en alumn och hennes team. 

Ett annat framgångsrikt exempel på samverkan var när generalkonsul Anna Lekvall medverkade tillsammans med 146 850 deltagare i ett plogging event på världsmiljödagen och samlade närmare 2 000 kilo plast och skräp i Pune. Arrangemanget organiserades av Pune kommun tillsammans med alumnnätverket i Pune.

Varför är relationen med alumnnätverket viktig för generalkonsulatet? 

–  De senaste åren har vi jobbat medvetet med att bygga en meningsfull relation med alumnerna, säger Saloni Zaveri-Ahluwalia. Många av dem har viktiga positioner inom civilsamhället eller olika NGO:s, eller arbetar med CSR i det indiska näringslivet. Detta gör att de möter många likasinnade som i sin tur sprider våra Sverigefrämjande budskap. 

–  Jag har startat en kampanj i våra sociala medier där jag presenterar var och en av alumnerna och berättar om det arbete de gör och lyfter lärdomar från deras tid i Sverige.  

Vad är ditt bästa minne från samarbetet med alumnnätverket?

– Det är kampanjen #Loveislove! När allt stängdes ned under pandemin kontaktade jag vårt alumnnätverk och bad särskilt de som jobbar med HBTQI+ frågor att skicka mig videos på temat kärlek. Det slutade med att det blev en väldigt framgångsrik kampanj där jag också kunde lyfta det viktiga arbete som våra alumner gör.