Återstartade Team Sweden KKB ska öka exportmöjligheterna för de kulturella och kreativa branscherna

Som en del i uppdraget att stärka svenska företags export och närvaro på internationella marknader har Svenska institutet bjudit in en bredd av aktörer för att tillsammans återstarta Team Sweden KKB.

Vi ställde tre frågor till generaldirektör Madeleine Sjöstedt:

Varför behövs Team Sweden KKB?
– I Sverige omsätter de kulturella och kreativa branscherna (KKB) 650 miljarder kronor varje år. En ansenlig summa för ett litet land. Trots stora framgångar inom exempelvis design, musik, film, spel och litteratur visar en analys av SI att kännedomen om svensk kreativitet är relativt låg internationellt. Sverige associeras oftare med samhällsstyre och hållbarhet än med kultur, teknikutveckling och innovation. För att stärka exporten behöver vi öka kännedomen om svenska KKB-företag och verka för en stärkt internationell positionering.

Vad blir gruppens roll? 
– Team Sweden består av ett tjugotal representanter från myndigheter och branschorganisationer som verkar inom de kulturella och kreativa branscherna. Samtliga har särskild expertis och intresse för utrikeshandel, och representerar företagens intressen. De ska ses regelbundet, verka för ett ökat samarbete och identifiera konkreta åtgärder för att underlätta utrikeshandel för små och medelstora företag.

Vilka länder kommer teamet att fokusera på? 
– Branschernas och företagens behov kommer att vara styrande, men vi vet att flera branscher är särskilt intresserade av export till exempelvis Tyskland, Storbritannien och USA. Här är Sveriges varumärke starkt. På andra intressanta exportmarknader är kännedomen om Sveriges erbjudande inom kreativitet lägre, till exempel i Frankrike, Sydkorea, Kina och Indien. Här finns en potential att växa.