SI har i uppdrag från regeringen att med kommunikation som verktyg attrahera internationell spetskompetens till Sverige. Det görs i samarbete med näringsliv, regioner och andra aktörer med målet att sätta Sverige på kartan som en attraktiv destination för utländsk högkvalificerad arbetskraft.
Madeleine Sjöstedt är generaldirektör för SI, hon ser Sveriges attraktionskraft som centralt i att säkra svensk tillväxt:
– Jakten på talanger har blivit allt viktigare i den globala ekonomin. Det gäller både för högkvalificerad arbetskraft och duktiga internationella studenter. Sverige är ett litet land, vi tävlar i knivskarp internationell konkurrens för att de här individerna ska välja just Sverige och bidra till ett konkurrenskraftigt svenskt näringsliv.
Malin Wilson som arbetar med att attrahera internationella talanger på SI:
– Vi arbetar för att stärka det svenska varumärket och skapa synlighet och intresse för Sverige som karriärdestination. Det gör vi genom att synliggöra Sveriges styrkor, lyfta fram varför målgruppen ska välja Sverige och genom att sprida berättelsen om Sverige. Ett sätt är att få fler av de internationella studenter som kommer till Sverige att vilja stanna kvar och etablera sig på arbetsmarknaden.
Nyligen lanserades ett nyhetsbrev till internationella studenter som kommit till Sverige för att studera, som ska inspirera och skapa intresse för Sverige som karriärdestination.
– Intresset var stort och vi fick snabbt in över 1300 prenumeranter till nyhetsbrevet vilket är jättekul!
Drygt tre av fyra företag i Sverige uppger att de har svårt att hitta personer med rätt kompetens. Samtidigt fortsätter den globala kompetensbristen att öka, vilket leder till ytterligare konkurrens internationellt. Det finns ett stort behov av att ta ett gemensamt grepp i den här frågan. Vad kan SI bidra med?
– Att arbeta med talangattraktion och att främja kvalificerad arbetskraftsinvandring rör flera politikområden, myndigheters ansvarsområden och regionala aktörers uppdrag, vilket gör att frågan är komplex. Det vi kan bidra med är att öka samarbetet mellan aktörer. Bland annat genomförde vi en konferens i oktober, tillsammans med Invest Skåne och Business Region Värmland med 140 deltagare. Där erbjöd vi en arena som samlade framträdande nationella, regionala och kommunala aktörer för att stärka samarbeten och inspireras av best practices. Responsen var fantastisk och det blev väldigt många givande diskussioner och gemensamt lärande.
SI arbetar även med att stärka varumärket Sverige genom att erbjuda ett strategiskt kommunikationsstöd till svenska aktörer och stöd till ambassader och konsulat. Vad är på gång där?
– Ett stort fokus kommer att ligga på att utveckla vår digitala kommunikation kommande år. Vi kommer i början av 2024 att ta fram ett ”toolkit”, en verktygslåda som svenska aktörer och ambassader kan använda i sitt arbete med att attrahera internationell kompetens. Vi har redan börjat testa karriärevenemang i utlandet tillsammans med ambassaderna i Indien, Kina, Brasilien och Mexiko genom att ta fram material som de använder på student- och rekryteringsmässor. Vi planerar även för en ökad kommunikation till regionala aktörer i Sverige för att få fler att känna till och använda det material SI tar fram.
Vad hoppas då SI se för resultat av arbetet?
– Vi hoppas på att fler internationella talanger ska få upp ögonen för Sverige som karriärdestination och att fler svenska aktörer får kännedom om vårt material och hur de kan använda det i sitt arbete med att attrahera talang. Det kommer både att underlätta deras arbete och stärka det svenska varumärket. På så sätt kan vi bidra till att fler söker sig till Sverige och svenska företag, och bidra till den utmaning som Sverige har idag inom kompetensförsörjning, avslutar Malin Wilson.