Kina är världens näst största ekonomi och en viktig handelspartner för Sverige. Men Kina är också en viktig marknad ur ett talangattraktionsperspektiv.
– Vårt mål är att kommunicera med personer som kan bidra till Sveriges ekonomiska tillväxt och till svenska innovationssystem för grön omställning, säger Douglas Washburn, chef för Enheten för talangattraktion och exportfrämjande inklusive kommunikation gentemot Kina på SI.
Personer med en relation till Sverige blir bro till Kina
– I Kina har vi valt att jobba med personer som redan har ett intresse för Sverige eller en relation till Sverige. Det handlar om att locka hit studenter som har intresse för Sverige, behålla kontakten med alumner som jobbar kvar i Sverige eller åker tillbaka till Kina och blir företagsledare. Förhoppningen är att de blir en bro mellan Sverige och Kina och bidrar till målet att främja handel och investeringar. Även forskare är nyckelpersoner för samarbeten med svenska universitet. Vi vill att de också fortsätter sin kontakt med Sverige, säger Douglas Washburn.
Stor ökning av kinesiska studenter
SI ser i år en stor ökning av kinesiska studenter vid svenska universitet. Hösten 2023 är fler än 2 500 kinesiska studenter antagna till svenska universitet. Det är en 41-procentig ökning jämfört med 2022. Det finns med andra ord ett stort intresse för Sverige, särskilt efter covid.
Den svenska livsstilen lockar
SI:s enkätundersökningar och fokusgrupper visar att det som attraherar talanger från Kina till Sverige är en kombination av attraktiva utbildningar och jobbmöjligheter. Det tillsammans med ett stort intresse för den svenska livsstilen såsom närhet till naturen, jämställdhet, och att det finns en balans mellan arbete och fritid väcker intresse.
– Vi har goda förutsättningar för att locka hit kinesiska talanger med spännande företag. Kinesiska studenter är väldigt nöjda med svenska lärosäten. Men för att även främja handel och investeringar till Sverige måste vi synas och vara aktiva gentemot andra målgrupper. Det råder en stenhård konkurrens om talanger, säger Monika Wirkkala, chef för Avdelningen för Sverigefrämjande på SI.
På WeChat samlas SI:s kommunikation under ett konto
SI skapar nu en samlad kommunikation med handelsfrämjande mål gentemot Kina. Landets mest populära app, WeChat, är då ett självklart val för olika kommunikationsbehov såsom korta videor, nyhetsbrev, chatgrupper och så vidare. Under de senaste tre månaderna har artiklar som publicerats på SI:s nuvarande WeChat konto haft fler än 50 000 visningar, vilket är ett mått på att WeChat är en kanal där SI når ut.
– Det behövs en tydlig svensk röst i Kinas digitala landskap. På WeChat kan vi samla all SI:s aktivitet under ett konto och vi får därmed en samlad kommunikation för talangattraktion och handelsfrämjande. Det finns många röster i Kina och en stark kultur att lita på rösterna i det egna nätverket. Därför blir det extra viktigt att studenter och forskare som studerat i Sverige sprider kunskap och erfarenheter av Sverige i sina nätverk, säger Douglas Washburn.
Tydlig strategi och samarbeten viktigt för att nå ut i Kina
– Med de få resurser vi har behöver vi ha en tydlig strategi för att nå ut rätt i Kina. Ett exempel är SI:s samarbete med Wallpaper – världens och Kinas största designtidskrift. De skrev en stor artikel om svensk design och svenska företag och artikeln har nu lästs av 25 000 personer, säger Douglas Washburn.
– Vi har lyckats attrahera många duktiga studenter från Kina. Kinesiska studenter i Sverige klarar av sina studier i otroligt hög utsträckning. Genom vårt nya WeChat-konto kommer det snart att finnas en plattform för att ta hand om intresset för svenska företag från kinesiska studenter, forskare och företagare, avslutar Monika Wirkkala.
Läs mer om SI:s arbete med att höja Sveriges attraktionskraft som kunskapsnation på vår hemsida Study in Sweden.