I många länder har medborgarna liten eller ingen möjlighet att påverka politiska beslut, särskilt unga personer är ofta underrepresenterade i politiska sammanhang. Genom spelet Electionville får de praktisk träning i hur beslut fattas och förankras, kunskaper om lokal förvaltning och vikten av delaktighet, jämställdhet och transparens i den politiska processen. Kort sagt: hur demokrati funkar. För ökad lokal relevans hålls därför ofta samtal och seminarier tillsammans med deltagarna och särskilt inbjudna representanter och beslutsfattare från den aktuella kommunen eller regionen, då i samband med varje enskilt spelevenemang.
Max Valentin, expert på upplevelsebaserat lärande och VD för konceptbyrån Fabel, är en av skaparna av Electionville, som bygger vidare på brädspelet ”Spelet om Valköping” och från början var tänkt för svenska förstagångsväljare. Han understryker att ett spel alltid är en förenkling av verkligheten och att man måste välja noggrant vad mekaniken i spelet ska simulera och styra emot.
– Det är framförallt två saker som ligger som grund för Electionville. Dels är maktfördelningen sådan att man måste skapa koalitioner för att komma till beslut, vilket gör att spelet passar i länder som har proportionell representation som i Albanien, Sri Lanka och Sverige snarare än enmansvalkretsar, som i Storbritannien och USA. Dels är mängden resurser i spelet begränsade och det går ut på att omfördela dem.
Sedan Electionville lanserades internationellt i november 2020 har det använts av en rad ambassader i samarbete med lokala samarbetsorganisationer. Sveriges ambassad i Albanien var först ut och är en av de utlandsmyndigheter som använt spelet allra flitigast. I nära samarbete med FN-förbundet har man arrangerat återkommande utomhusevenemang i flera städer.
– I Albanien har Electionville också visat sig vara ett utmärkt sätt att väcka borgmästares och lokalpolitikers intresse för ungdomars roll i det demokratiska arbetet. Vi på ambassaden har turnerat runt i Albanien och då har Electionville varit en given del av vad vi tar med oss till nya städer. Det är perfekt för att inleda samtal om demokrati och dessutom är det lätt att få ungdomar engagerade, säger Elsa Håstad, ambassadör i Tirana.
Också i det närliggande Bosnien har man arrangerat publika evenemang med hjälp av lokala samarbetsparter, framför allt LDA Mostar, som är en ideell organisation inriktad på lokal demokrati i regionen. Ungdomar i olika delar av landet, däribland Mostar och Sarajevo liksom även Banja Luka, fick möjlighet att presentera sina fiktiva partier, sitt politiska program och planera stadens budget i närvaro av såväl politiska nämndemän som företrädare för de lokala borgmästarkontoren.
I Rumänien har samarbetet i första hand fokuserat på skolor, då i samarbete med Aspire Teachers Association, en av landets mest aktiva lärarorganisationer, som tillsammans med Sveriges ambassad i Bukarest låtit tillverka tjugo specialdesignade uppsättningar av spelet och skickat ut till skolor över hela landet.
– I Rumänien har valdeltagandet sjunkit vid varje val efter att landet blev demokratiskt 1989. Vid senaste valet var det bara drygt 30% som röstade. Många, särskilt unga, säger sig inte vara intresserade av politik och tänker inte så mycket på vad demokrati innebär i praktiken. Responsen har varit väldigt positiv! Både elever och lärare har uppskattat spelet och uppenbarligen haft roligt, vilket ju är ett utmärkt sätt att lära sig om demokrati, berättar Therese Hydén ambassadör i Bukarest.
Aspire Teachers Association har nu fått medel till ett medborgarutbildningsprogram (Eulectionplay) av EU, vilket innebär att Electionville, som är en komponent i programmet, kommer att kunna nå skolor i Slovakien, Bulgarien och Portugal. Projektet ska inledas i oktober 2023 och pågå till slutet av 2024 och vänder sig till gymnasieelever i utsatta områden som kommer få lära sig hur EU-valet fungerar men också hur demokrati fungerar på lokal nivå.
Ett liknande exempel finner man i Litauen, där man under hösten står i begrepp att lansera en Electionville-turnering på flera av landets skolor. I slutet av projektet möts vinnarna i en final i nära anslutning till de litauiska kommunvalen i mars nästa år, allt på plats i presidentpalatsets utställningslokaler i centrala Vilnius. Projektet är ett samarbete mellan Sveriges ambassad och Nordiska ministerrådets kontor i Litauen (NCM) samt konceptutvecklaren Max Valentin, som för tillfället är bosatt i Litauen.
Men det är inte enbart svenska utlandsmyndigheter som använt materialet. Electionville förekommer även inom ramarna för det SI Public Sector Innovation Programme som Malmö universitet arrangerade på temat ”Co-governance and social innovation for sustainability”.
– Vi lärde ut ”Social Audit”, ett verktyg för att stärka demokratiskt styre, transparens och ansvarsutkrävande, till gymnasieskolor. Electionville var ett utmärkt komplement och vi har haft stor nytta av materialet tillsammans med projektets lokala samarbetsparter i Moldavien, i Georgien och Nordmakedonien, säger Tom Nilsson, universitetslektor, Malmö Universitet.
I skrivande stund har Electionville spelats av deltagare i ett knappt tjugotal länder, från Lettland i norr till Kenya i söder, Peru i väster och Malaysia i öster. Närmast på tur står Slovenien, Armenien, Turkiet och Kosovo.
Så här går det till
Electionville kan spelas av 6–24 deltagare under loppet av en fiktiv mandatperiod. Spelarna representerar i sin tur 3–6 likaledes fiktiva politiska partier, vars politiska profil de själva får definiera på särskilda “partikort” inför varje spelomgång.
Spelplanen indelas därefter i 12 olika resursområden (“vård”, “skola”, “äldreomsorg” osv), varav tre utgör s.k. prioriterade resursområden som anses bilda kärnan i den kommun eller stad man spelar om. Återigen är det deltagarna själva som gemensamt väljer vilka resursområden som ska ingå i spelplanen i en viss spelomgång (man har 20 områden att välja mellan), vilket gör att spelet lätt kan anpassas efter hur de lokala förutsättningarna ser ut i ett specifikt land och på samma gång möjliggöra att de politiska förutsättningarna inom spelet ser olika ut för varje unik spelomgång.
Slutpoängen räknas i två nivåer där steg ett avser partiet/koalitionen som lyckats placera flest resurser på de mest prioriterade resursområdena. Steg två i poängräkningen är dock den viktigaste då denna avslöjar hur väl samtliga deltagande partier lyckats ifråga om att värna ett ekonomiskt hållbart samarbete för kommunens/stadens fortlevnad. Efter varje avslutad spelomgång hålls ett
Det finns två sätt att vinna spelet. Det första sättet att vinna är att få mest poäng till sina egna prioriterade områden, vilket översätts till att man vunnit fler väljare. Men det finns även en parallell poängräkning där alla partier måste se till kommunens helhet, vilket manifesteras genom att fördela resurser till de uppgifter som spelarna definierat som kommunens kärnuppdrag.
Reglerna i spelet gör att det är värt att lyssna på oppositionen och hitta kompromisser som tillfredsställer helheten.