Banbrytande konst på Svenska institutet Paris

Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.

I mitten av 1940-talet stod den unga svenska radioingenjören Lars Fredrikson (1926–1997) tillsammans med en vän på en strand i Sverige och prövade att göra skulpturer i form av explosioner. Strax därpå reste Fredrikson till Paris för att studera konst och kom att verka i Frankrike i hela sitt liv. Här skapade han sitt  betydande livsverk inom kinetisk skulptur och bild, ljud och ny teknologi. Ett livsverk som också omfattade nydanande samarbeten i gränslandet mellan ljud och poesi, skulptur och rörelse och viktiga teknologiska landvinningar i konstens tjänst.

Som första svenska institution lyfter nu Svenska institutet Paris Lars Fredriksons betydande konstnärskap i utställningen Suivre les ondes.

Tillsammans med Lars Fredriksons konst har Svenska institutet Paris valt att visa konstnärerna Anastasia Ax (f. 1979) och Christine Ödlund (f. 1963). Båda arbetar med en mångsidig och öppen konst som fritt rör sig över ett vitt och rikt fält av uttryck och material: skulptur och olika former av bild, performance, rörelse och ljud. Med Lars Fredrikson delar de också en stark fascination för hur energi rör sig och omvandlas genom olika material och hur kommunikation sker mellan olika livsformer och tillstånd.

Under säsongen presenteras ett rikt program av performance, konserter, samtal och uppläsningar i Lars Fredriksons anda, bland annat med programpunkter med Anastasia Ax och Christine Ödlund samt två konsertkvällar i samarbete med Elektronmusikstudion EMS, den fransk-libanesiska kompositören Tarek Atoui och den svenska kompositören Hampus Lindwall.

Tack till Gaël Fredrikson och Madeleine Fredrikson-Germain samt Sveriges ambassad i Frankrike, CFHILL, Des Grandes Orgues au Saint-Esprit-Jeanne Demessieux, EMS (Elektronmusikstudion, Stockholm), Galerie In Situ-fabienne leclerc (Grand Paris), Gallery Steinsland-Berliner, Magasin III Museum for Contemporary Art (Stockholm), MAMAC, Musée d’art moderne et d’art contemporain de Nice, Souffle collectif, Studio Tarek Atoui och Statens kulturråd. Tack också till Svenska institutets vänner och samarbetspartners för deras stöd.