Blazing Grace – grupputställning med svensk samtida glaskonst

Hundra år efter Swedish Grace träder glaskonsten nu in i en ny fas. I utställningen Blazing Grace samlas fem av Sveriges mest nyskapande glaskonstnärer. På olika sätt utmanar de alla konventioner och formar ett nytt, färgstarkt och uttrycksfullt språk i glas.

Kuratorn Markus Emilsson, själv konstnär och pedagog, har bjudit in Maria Bang Espersen, Peter Hermansson, Hanna Hansdotter, Kirsten Vikingstad Hermansson och Fredrik Nielsen till en utställning som är fri, rå och sprängfylld av energi. Tillsammans representerar de en ny generation konstnärer som förenar hantverksskicklighet med experimentlusta och samhällsreflektion.

Från Swedish Grace till samtida uttryck

Under 1900-talet blev Sverige internationellt känt för sin designfilosofi: funktionell, vacker och tillgänglig för alla. Begreppet vackrare vardagsvara, lanserat av Svenska Slöjdföreningen, låg till grund för Swedish Grace – en stil som förenade klassicism med modernism och som fick sitt internationella genombrott vid världsutställningen i Paris 1925.

Sedan dess har mycket förändrats. Glasriket i Småland, en gång centrum för svensk glasproduktion, har under de senaste decennierna drabbats av nedläggningar och utflyttad produktion. I detta vakuum har ett nytt ekosystem vuxit fram: små, oberoende verkstäder där konstnärer kan hyra in sig, experimentera och skapa i sin egen takt. Här har en ny glaskonst fötts – fri från industriella krav, rik på berättelser och konstnärlig kraft.

Konstnärerna:

Maria Bang Espersen

Med en lekfull och experimentell metod tänjer Espersen på glasets gränser. Genom att vika och sträcka den smälta glasmassan skapar hon skulpturer med metallisk glans och oväntade former. Hennes arbeten är resultatet av ett intuitivt samspel med materialet – varje verk är unikt, varje process ett möte.

Hanna Hansdotter

Hansdotter kombinerar kitsch, barock och industriell estetik i ornamentala glasföremål som tycks svälla över sina formar. Hon arbetar med både blåst och formpressat glas och har på senare år utvecklat ett eget bildspråk i vägghängda verk. Hon är verksam i Glasriket och samarbetar regelbundet med Kosta Boda.

Peter Hermansson

Hermansson har förnyat den klassiska Graal-tekniken från Orrefors genom att föra in graffitiestetik och surrealistiska motiv. Hans verk rör sig mellan pastell och mardröm, mellan teknisk perfektion och emotionell laddning. Han bor nära Småland och har ställt ut internationellt sedan 2009.

Fredrik Nielsen

Nielsen är glaskonstens rebell. Hans verk är monumentala, kaotiska och ofta målade med sprayfärg eller dekorerade med neon. Han återanvänder gamla skulpturer, bygger lager på lager och låter populärkultur, punk och graffiti genomsyra uttrycket. Han driver även The Garage Stockholm – en viktig plats för glaskonstens förnyelse.

Kirsten Vikingstad Hermansson

Med rötter i Norge och bas i Jämshög skapar Kirsten kraftfulla skulpturer i gjutet glas. Hon arbetar med arkitektoniska former och symbolik, ofta med inspiration från maktens strukturer. Hennes verk är robusta, ogenomskinliga och brutala – en samtida tolkning av kristallens tradition.

Kuratorn: Markus Emilsson

Markus Emilsson arbetar i gränslandet mellan konst, pedagogik och publik interaktion. Han skapar installationer där besökaren blir en del av verket och har ställt ut i allt från konsthallar till privata hem och naturmiljöer. Emilsson är utbildad vid Kosta Glascenter, Riksglasskolan i Orrefors och Konstfack, och har tidigare varit verksam vid The Glass Factory i Boda.

Program

4 september kl. 19.00–19.45: Inside Blazing Grace – Kuratorvisning med Markus Emilsson
6 september kl. 16.30–17.30: Voices of Blazing Grace – Rundtur med utställningens konstnärer
11 september kl. 19.00–21.00: Blazing Live – Glasblåsningsperformance med Fredrik Nielsen och Markus Emilsson i samarbete med Andrew Erdos / POUSH Hot Glass

Praktisk information

📍 Institut Suédois, 11 rue Payenne, 75003 Paris
🕒 Öppet tisdag–söndag kl. 12–19 (torsdagar till kl. 21)
☕ Café FIKA: tis–sön från kl. 8:30
🎟 Fri entré