Svenska institutets regeringsuppdrag
I april 2024 fick Svenska institutet i uppdrag av regeringen att inrätta och samordna en grupp med uppgift att öka kännedomen om Sverige och skapa positivt intresse och förtroende för landet utomlands. Syftet är att främja svenska intressen, stärka svensk konkurrenskraft och öka motståndskraften mot otillbörlig informationspåverkan som negativt påverkar Sveriges säkerhet (Regeringsbeslut: UD2024/05329).
En ny kommunikationsstrategi för Sverige
Sedan 2013 har Sverige haft en kommunikationsstrategi och en visuell identitet, utvecklad av Svenska institutet i samarbete med Business Sweden, Visit Sweden och Utrikesdepartementet. Dessa har använts brett i internationell kommunikation av ambassader, konsulat och andra relevanta aktörer. Enligt undersökningar av Svenska institutet har både den visuella identiteten och kommunikationsstrategin kontinuerligt använts för att stärka Sveriges varumärke och anseende globalt.
Som en del av uppdraget att inrätta och samordna en grupp för varumärket Sverige presenteras även en ny kommunikationsstrategi i slutet av april. Strategin ska verka långsiktigt och bidra till att stärka och skydda Sveriges ekonomiska konkurrenskraft, politiska inflytande och nationella säkerhet.
Nationellt nätverk för varumärket Sverige
Svenska institutet har samlat aktörer från näringsliv, akademi, myndigheter och civilsamhälle. Över 300 personer har deltagit i intervjuer, hearingar och workshops för att identifiera Sveriges styrkeområden och de associationer som driver vår konkurrenskraft. Dessa samlade insikter ligger till grund för strategin, som på så sätt fått en bred och djup förankring hos de aktörer som kommer att arbeta med den.
Svenska institutet välkomnar fler intresserade att medverka i nätverket och bidra med sin expertis inom områden som kultur, export, investeringar, talangattraktion, turism, innovation, idrott, säkerhet och andra relevanta områden som stärker Sveriges internationella konkurrenskraft. För att bli en del av nätverket krävs att verka inom de områden som anges i uppdraget samt bedriva internationell verksamhet.
Nationellt råd för varumärket Sverige
Inom Nationellt nätverk för varumärket Sverige har ett Nationellt råd för varumärket Sverige bildats. Rådet består av 10–15 aktörer och ansvarar för strategins långsiktiga förvaltning och strategiska vägval. Rådet utses för en period på två till fyra år, med möjlighet till förnyelse.
Ordförande: Svenska institutet
Permanenta medlemmar: Business Sweden och Visit Sweden
Övriga medlemmar: Handelshögskolan i Stockholm, Ikea Sverige, Invest in Norrbotten, Kulturrådet, Lunds universitet, Spotify, Sveriges Olympiska Kommitté (SOK), Stockholm Business Region, Volvo Group, Västsvenska Handelskammaren, Wallenberg Investments
Aktörer som vill stärka Sveriges genomslag internationellt, kan vara en del av Team Sweden varumärket Sverige. Välkommen att kontakta Svenska institutet: [email protected]
Team Sweden – Varumärket Sverige
Team Sweden är ett samarbete mellan myndigheter och andra aktörer, främst inom export- och investeringsfrämjande, med målet att stärka samordningen och effektivisera arbetet utifrån varje organisations kompetens och resurser. Inom Team Sweden finns arbetsgrupper för olika sektorer, regioner och länder.
Svenska institutet leder ett samrådsforum för aktörer inom främjandearbetet, kallat Team Sweden – Varumärket Sverige. Syftet är att öka kännedomen om och intresset för Sverige internationellt. Team Sweden består av två delar:
- Team Sweden – Nationellt nätverk för varumärket Sverige
- Team Sweden – Nationellt råd för varumärket Sverige