Fyra kommentarer på bilden av Sverige som turistland

SI har bett fyra aktörer i branschen dela med sig av sina perspektiv på bilden av Sveriges som turistland och Sveriges attraktionskraft.
Bild på: Susanne Andersson, VD för Visit Sweden; Cecilia Cassinger Lunds universitet, Stefan Sjöstrand VD SkiStar, Monica Enqvist Stockholm Business Region

Läs mer om hur Sveriges attraktionskraft som turistland ökar i SI:s artikel: Fler tycker att Sverige är attraktivt att besöka

Hur viktig är marknadsföringen av Sverige som turistland och resmål?

Susanne Andersson, VD på Visit Sweden, som ansvarar för att marknadsföra hela Sverige som resmål: 

”Även om Sverigebilden just nu är stark och positiv, kan så klart världens medienarrativ långsiktigt påverka bilden av Sverige. Det är därför viktigt och ytterst nödvändigt att fortsätta arbeta proaktivt på olika sätt med att föra fram positiva berättelser och bilder om Sverige.

Konsekvent och frekvent marknadsföring av Sveriges utbud för besökare och turister, som genom effektiv marknadsföring når många människor är därför ett mycket effektivt sätt att både styra de egna budskapen och sprida positiva berättelser, relevanta för mottagarna. Potentialen för Sveriges image och ekonomi genom detta är mycket stor.”

Hur kan vi förstå det till synes paradoxala förhållandet mellan Sveriges internationella rykte som ett attraktivt land och den negativa medierapporteringen om utmaningar som gängkriminalitet och otrygghet i det svenska samhället? 

Cecilia Cassinger, forskare och docent vid institutionen för strategisk kommunikation. Lunds universitet:

”Både inom forskning och i den allmänna debatten är det vanligt att tillskriva media stor betydelse för hur andra länder ser på Sverige.  En vanlig uppfattning är att medierapporteringen om Sverige är polariserad och används för att driva olika politiska agendor. Bilden av Sverige är dock mer komplex än så eftersom den också är förankrad historiskt och i människors vardag. Även om nyhetsrapporteringen alltmer uppmärksammar sprickor i det svenska välfärdssamhället, som exempelvis gängrelaterad brottslighet, innebär det inte nödvändigtvis att bilden av Sverige som ett demokratiskt, jämställt och tryggt land försvinner. Den bilden har etablerats under lång tid och bottnar i en tradition av progressiva sociala reformer och ett starkt engagemang i fredsbevarande arbete.”

Vad lockar utländska besökare från Danmark, Norge och Tyskland till Sverige och de svenska fjällen? 

Stefan Sjöstrand, VD för SkiStar:

Vi har under en lång tid sett en positiv utveckling av utländska turister till våra destinationer i fjällen. Den ökade efterfrågan är primärt driven av ökad kännedom kring skidsemester i Sverige som ett alternativ till de mer kända Alperna. En ökad kännedom har skapat intresse, vilket medfört att utländska turister idag ser vilken fantastisk skidsemester Sverige kan erbjuda för väldigt många segment, inte minst utländska barnfamiljer. Snösäkerhet är idag en hygienfaktor vid val av skidort, vilket vi i Sverige kan leverera på, men den utländska turisten har också en högre kännedom om t ex boendemöjligheter, där lägenheter med självhushåll är unikt jämfört med Alperna.

Två nyckelord är avgörande för att vinna den utländska turisten, för hela Sverige som turistland, och det är enkelhet och tillgänglighet. Enkelhet handlar om att göra hela värdekedjan enkel, från sömlös digital bokning av samtliga relevanta produkter på en plats. Tillgänglighet handlar om att kunna ta sig till och från Sverige på ett konkurrenskraftigt sätt, dvs logistiska flöden. Detta en nyckelfråga och vi ser idag stora utmaningar med infrastrukturen och att besöksnäringen, som är en av Sveriges basnäringar med relativt sett en stabil utveckling över en konjunkturcykel, inte prioriteras av regering eller myndigheter.

Vilken typ av händelser och kommunikationssatsningar bidrar till att verkligen sätta Sverige på kartan internationellt och attrahera utländska besökare?

Monica Enqvist, chef för den avdelning som ansvarar för kommunikation, PR och varumärkesfrågor på Stockholms stads näringslivs- och destinationsbolag Stockholm Business Region:

Sverige och Stockholm har en stark position i världen och Stockholm har en internationell attraktionskraft som världsstad inom många områden, som hållbarhet, life science, tech och de kreativa näringarna. Inom musik har vi haft ett enastående rekordår 2024 med fler än 90 stora nationella och internationella liveakter – till exempel valde världens största artist Taylor Swift att lägga tre konserter i Stockholm. Vi lanserade då en kommunikations- och marknadsföringsstrategi ”Welcome to Swiftholm” där vi tillsammans med besöksnäringen, arrangörer och andra viktiga intressenter erbjöd ett genuint bemötande och välkomnande av de 151 400 konsertbesökarna ”Swifties” från över 130 länder. Vi kunde se ett otroligt utfall gällande medietäckning med fler än 19 000 artiklar i nyhetsmedier/inlägg i sociala medier bara under veckan för Swifts spelningar i Stockholm. Många fans skrev om det fantastiska bemötande de hade fått i Stockholm och att de vill komma tillbaka, vilket gör dem till ambassadörer som sprider positiva budskap om vår huvudstad. I samband med turnébesöket genomfördes en rapport som visade att konserterna genererade 848 miljoner i turistekonomisk effekt, samt att medborgarna tycker att evenemang är viktigt, och att en världsartists besök ökat lyckan och välbefinnandet och bidragit till en starkare gemenskap bland invånarna. Det här visar både vikten av att stora artister väljer Stockholm, men också betydelsen av samverkan för att en världsstad också ska vara en fantastisk värdstad.”