Kraftsamling för att öka kännedomen och förtroendet för Sverige i utlandet!

Svenska institutet har fått i uppdrag att samordna regeringens satsning för att stärka svenska företags konkurrenskraft och öka motståndskraften mot otillbörlig informationspåverkan.

I dag presenterade bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell SI:s uppdrag att inrätta och samordna en Team Sweden-grupp som ska ta fram en strategi för kommunikation om Sverige i utlandet. Arbetet ska ske i nära dialog med berörda myndigheter samt lärosäten, organisationer samt representanter för det svenska näringslivet.

”Vi ser fram emot att arbeta i teamet och stärka Sveriges ställning i utlandet. Ju fler aktörer som sprider en faktabaserad och positiv information om Sverige och om svenska lösningar, desto starkare bir genomslaget för Sverige i världen”, säger Svenska institutets generaldirektör Madeleine Sjöstedt. ”Vi är angelägna om att nu ta del av den expertis och kunskap som finns samlad hos näringslivet och akademin.”

Sverigebilden är en prioriterad del av arbetet för att stärka Sveriges konkurrenskraft och få genomslag för svenska intressen, vilket återspeglas i utrikeshandelsstrategin.

Till grund för arbetet ska SI tillsammans med Team Sweden-gruppen ta fram en strategi för kommunikation om Sverige i utlandet som ska kunna användas av en bred krets av aktörer. En del av strategin är att lyfta fram Sverige som ett innovativt land, med fokus på den gröna omställningen och digitaliseringen. Strategin ersätter ”Strategi för arbetet med Sverigebilden i utlandet” från 2017.

Uppdraget ska redovisas till UD senast 31 mars 2025.

Läs pressmeddelandet från regeringen