Kulturen viktig del av Sverigebilden

Kulturen är en avgörande del av det som formar Sverige och det svenska samhället. Därför är det en viktig del av Svenska institutets verksamhet. Att visa upp och prata om olika delar av svensk kultur är en lika självklar del av berättelsen om Sverige som att tala om vårt näringsliv, forskning och de samhällslösningar som finns här.

Bilden av Sverige formas i många olika sammanhang. Att andra ser Sverige som en intressant partner är helt avgörande för vår attraktionskraft, för våra relationer till omvärlden, för möjligheter till handel och för vår säkerhet. I detta spelar kulturen en avgörande roll. Samtidskonst, litteratur och film kan tillsammans med andra kulturområden ge både spännande och nyanserade bilder av Sverige.

Svenska institutets arbete inom kulturområdet syftar till att öka intresset och förtroendet för Sverige och svenska aktörer utomlands, och att bygga relationer.

– Kultursektorn är en viktig arena där samtiden formas. Det är viktigt att Sverige har en röst i de sammanhang där diskussioner om samhälle och framtid sker. Genom att visa svensk kultur och svenska kulturarbetare internationellt och samtidigt skapa nätverk och relationer kan vi öka förutsättningar för handel, investeringar, turism och kulturutbyten. Områden som alla påverkar Sverigebilden, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.

Idag arbetar Svenska institutet med kultur på flera olika sätt. Här är några exempel:

Svenska institutet Paris

På Sveriges enda kulturhus utomlands tar över 100 000 besökare del av svensk kultur varje år. Verksamheten omfattar konst-, design- och fotoutställningar, filmvisningar samt ett kafé. Institutet organiserar även event tillsammans med svenska företag inom kulturella och kreativa näringar.

Just nu pågår utställningen ”Desire of the Tail” av en av Sveriges mest inflytelserika unga konstnärer, Sara-Vide Ericson. I sina naturalistiska målningar utforskar hon vår kollektiva historia och sina egna minnen och erfarenheter. Detta är Ericsons första separatutställning utanför Norden och den består av helt nya verk.

Point in Time

Under samlingsnamnet Point in Time arrangerar Svenska institutet återkommande mötesplatser för samtal och aktiviteter för att synliggöra svensk kultur och öka antalet svenska röster i den internationella samhällsdebatten. På så sätt stärks även Sveriges internationella nätverk på kulturområdet. Under hösten och vintern arrangeras t ex en serie samtal om kulturens förutsättningar och möjlighet att bidra till Sverigebilden.

Kulturprojekt i Ukraina

Svenska institutet har sedan Rysslands invasion av Ukraina beviljat stöd för flera projekt inom litteratur, film och foto, residensverksamhet, arkitektur och stadsplanering. Målet med samtliga insatser är att bidra till långsiktig förändring till förmån för det ukrainska civilsamhället och ökad kapacitet inför återuppbyggandet av Ukraina.

Creative Partnerships Programme

Programmet ger stöd till svenska organisationer och deras internationella partners inom bland annat kultursektorn och möjliggör samarbetsprojekt med fokus på demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Nästa utlysning öppnar den 23 november.

Samarbete med Sveriges ambassader

Svenska institutet förser även ambassader, konsulat och kulturråd med exempel på aktuell svensk kultur så att de kan berätta om Sveriges kreativa styrkor och vårt rika och varierade kulturliv. Under samlingsnamnet Swedish Art Moments kommuniceras exempelvis svensk kultur inom litteratur, film, musik och konst.

Till svenska ambassader och konsulat finns även ett filmpaket, Swedish Film Selection, med det övergripande syftet att förmedla olika bilder av Sverige och att öka kännedomen om, och närvaron av, svensk film. Swedish Film Selection innehåller ett kvalitetsurval av svenska aktuella långfilmer, kortfilmer och dokumentärer med tillhörande informationsmaterial.

Svenska institutet är även medlem i EUNIC (European Union National Institute for Culture), ett europeiskt nätverk med nationella institut och utrikesdepartement som arbetar med kulturutbyte. EUNIC finns representerat i 139 städer världen runt, vilket möjliggör större kulturprojekt i samarbete med andra länder.