Nigeria och Sydafrika är två av Afrikas största ekonomier och attraktiva handelspartners för Sverige. Nigeria har över 200 miljoner invånare och är utpekat som ett relevant område i regeringens utrikeshandelsstrategi. Sydafrika har med sina 60 miljoner invånare historiska band till Sverige. SI har gjort en ny studie och undersökt bilden av Sverige i dessa länder, för att kunna ge en ökad förståelse om förutsättningarna för att öka handelsmöjligheterna.
Svenska institutets studie om Sverigebilden i Nigeria och Sydafrika visar bland annat att:
- Bilden av Sverige är positiv, nästan 6 av 10 uppger att de är positiva till Sverige. Sverige ses som ett tryggt och stabilt land med hög livskvalitet. Det finns även ett intresse för Sverige som innovationsland och arbetet med att ligga i framkant i den gröna omställningen.
- Kännedomen om Sverige och svenska varumärken är låg och det finns stora möjligheter att öka kunskapen om dessa, givet intresset för Sverige.
- Sverige är ett attraktivt land för turism och som talangdestination.
Läs rapporten Bilden av Sverige i Nigeria och Sydafrika
Svenska institutets arbete med att följa och analysera bilden av Sverige utomlands, med öppet redovisade metoder, är ett stöd för svenska ambassader, organisationer och företag och utgör en motvikt till desinformation.