Nu höjs temperaturen för svensk samtidskonst på Svenska institutet Paris

Fler fransk-svenska samarbeten och svensk kultur med potential att slå internationellt utgör grunden när Sara Arrhenius sätter sin prägel på Svenska institutet Paris. Höstens utställningar på Sveriges kulturhus i Paris bjuder på en nyskapande ny generation av konstnärer och designers: Sara-Vide Ericson, Misschiefs och Maja Daniels.
Kvinna med en sjal runtom sig sitter på en strand med musslor.

Svenska institutet Paris är sedan över ett halvt sekel Sveriges enda kulturhus utomlands och en unik mötesplats mellan svenskt och franskt kulturliv. Nu vill Sara Arrhenius, nytillträdd direktör sedan januari 2023, intensifiera kulturutbytet mellan Frankrike och Sverige, stärka Sveriges internationella kulturnätverk och bjuda publiken på svensk samtidskonst med högt anseende.

– Svenska institutet ska verka för breda och långsiktiga internationella kultursamarbeten och lyfta fram svenska konstnärskap för en utländsk publik. De senaste åren har Frankrike tagit en alltmer central roll i det europeiska kulturlivet och vår verksamhet i Paris har därmed blivit allt viktigare, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.

– Jag ser stora möjligheter för svensk konst att bli del i ett större internationellt sammanhang där kultur skapas, nya idéer föds och framtiden formuleras. De kommande åren kommer vi att presentera samtida konstnärer eller konsthistorisk konst med stark aktualitet, säger Sara Arrhenius. Vi vill lyfta fram nyskapande, mångdimensionell och innovativ kultur som bidrar till en bredare diskussion om konst och kultur.

Höstens program, som är det första som Arrhenius varit med och programlagt, visar upp en ny och otämjd sida av Sverige.

  • Först ut, och i samarbete med Paris Design week i september, är installationen ”FINE DYING” av konstinitiativet Misschiefs, kurerad av Paola Bjäringer. Sex formgivare står bakom kollektionen med designobjekt som placerats på ett långt middagsbord: Anna Nordström, ButchXFemme, Isa Andersson, Lotta Lampa, Maria Pita Guerreiro och Sara Szyber. Till utställningen i Paris har Misschiefs även bjudit in den franska konstnären Popline Fichot, norska Yngvild Saeter och svenska Klara Fahrman. 7 september–1 oktober.
  • I samband med Paris +, en av samtidskonstens viktigaste mässor, öppnar utställningen ”Desire of the Tail” av en av Sveriges mest inflytelserika unga konstnärer, Sara-Vide Ericson. Det är Ericsons första separatutställning utanför Norden och består helt av nya verk. 17 oktober–18 februari 2024. I höst publiceras den mest heltäckande publikationen hittills med ett urval av Sara-Vide Ericsons arbeten från 2013 fram till idag. Texter av Sara Arrhenius, Daniel Birnbaum och Sinziana Ravini (Art & Theory Publishing i samarbete med Galleri Magnus Karlsson).
  • Höstsäsongen avslutas med Maja Daniels fotoutställning ”On the silence of myth” i samband med att Paris Photo äger rum. Daniels har skapat en rad fotografier inspirerade av häxprocesserna i 1660-talets Älvdalen. Hon utgår från de myter som är förknippade med häxjakten men låter dem speglas i vår samtid. Utställningen kureras av Magnus af Petersens i samarbete med Centrum för fotografi, som samtidigt lanserar boken om samtida svensk fotografi, Peripheral Vision: Images From the Fringe of Europe.

Nytt för hösten är även ett samarbete mellan Svenska institutet Paris, IASPIS, Konstnärsnämndens internationella program inom bild- och formområdet, och Franska institutet i Sverige/l’Institut français de Suède, som erbjuder franska curatorer och konstprofessionella att komma till Sverige. 2024 bjuds deras motsvarigheter i Sverige till Frankrike.

Tack till Kulturrådet, Galleri Magnus Karlsson och Svenska ambassaden i Frankrike.