Ny utrikeshandelsstrategi och Svenska institutets roll

Genom att främja svensk export och investeringar samt bygga kulturella och akademiska relationer har Svenska institutet en viktig roll i att stärka Sveriges position som en attraktiv och konkurrenskraftig nation på den globala marknaden.
Collaborate

Regeringen har antagit en ny utrikeshandelsstrategi för att stärka Sveriges konkurrenskraft internationellt, öka exporten av svenska varor och tjänster samt locka fler investeringar och handelspartners till Sverige. Målet är att främja hållbar tillväxt och konkurrenskraft för svenska företag på internationella marknader. Strategin presenterades den 1 december 2023 och sträcker sig till 2030 med en första utvärdering 2026. 

SI:s roll

Stora delar av SI:s verksamhet bidrar till den nya utrikeshandelsstrategin och en central del av SI:s arbete växlas nu upp med nya medel, medan andra delar justeras för att bäst uppnå strategins mål. 

Marknadsföra Sverige  

Vårt arbete är en del av det breda främjandet för att underlätta svenska företags export och internationalisering, för att attrahera utländska investeringar och talanger och öka kännedomen om och intresset för Sverige utomlands.  

Vi bidrar med underlag, analyser och kommunikationsstöd till myndigheter, utlandsmyndigheter, företag, svenska regioner och intresseorganisationer. Genom att sprida information om svenska produkter, tjänster och affärsmöjligheter till utländska marknader fokuserar vi på att marknadsföra Sverige som en innovativ och konkurrenskraftig nation. 

Flera så kallade toolkit, eller kommunikationsmaterial, ska lanseras. Materialen ger information och erbjuder inspirerande exempel och är tänkta att kunna användas av vidareförmedlare ute i världen. Ett exempel är ”Work in Sweden” som syftar till att skapa synlighet och intresse för Sverige som karriärdestination.  

Team Sweden samlar ett nätverk av myndigheter och företag som jobbar tillsammans för att främja svensk export och investeringar i Sverige. För att bredda samarbetet med Team Sweden på lokal nivå stärker vi samarbetet med svenska handelskammare i utlandet. För att utöka användandet av SI:s  toolkit med tillhörande finansiellt stöd genomförs en pilotsatsning mot handelskammare under året. .
 

Kommunikation och nätverk

SI arbetar med att bygga och underhålla ett starkt nätverk av kontakter och partner inom näringslivet, akademin och offentliga institutioner globalt. Regeringen har gett SI i uppdrag att inrätta och samordna en Team Sweden-grupp för att öka kännedomen om och skapa positivt intresse och förtroende för Sverige utomlands. Arbetet inkluderar att ta fram en strategi för kommunikation om Sverige som kan användas av många aktörer, med syfte att stärka svensk konkurrenskraft och öka motståndskraften mot otillbörlig informationspåverkan. 

Utrikeshandelsstrategin tar upp vikten av att aktivt sprida en faktabaserad och positiv Sverigebild i utlandet för att stärka Sveriges motståndskraft mot desinformation och informationspåverkan. Här har SI fortsatt en viktig roll att spela som expert på Sverigebildsanalys och som ansvarig för Sveriges digitala närvaro på sociala medier och Sveriges officiella webbplats sweden.se.  

Under våren 2024 lanserade SI nyhetsbrevet ”Konkurrenskraft Sverige – Talang & export”, som presenterar insikter om det svenska varumärket och ger inspiration och kunskap för att göra svenska organisationer och företag attraktiva globalt. SI startade också LinkedIn-kanalen ”Sweden – Talent and Trade” för att främja Sveriges styrkor för internationella företag, privatpersoner och investerare. Dessutom driver SI Nätverk för talangattraktion, där offentliga organisationer delar erfarenheter och samordnar aktiviteter för att marknadsföra Sverige som karriärdestination. 

Främja kulturella och kreativa branscher

Vi stärker Sveriges internationella inflytande och bidrar till att skapa långsiktiga och givande relationer mellan Sverige och andra länder genom strategiskt relationsbyggande inom kulturområdet och genom att visa upp svensk kultur.  

De kulturella och kreativa branscherna bidrar med över 20 miljarder kronor till Sveriges varuexport och över 3 procent till BNP. Företag inom mode, design, musik, film, tv-drama och dataspel har satt Sverige på kartan genom sin innovationskraft och hållbarhetstänk. Tillsammans med svenska ambassader och andra inom Team Sweden främjar SI dessa branscher på viktiga exportmarknader. 

Under 2024 fokuserar SI särskilt på design samt film och tv-drama. Genom initiativ som Swedish Design Movement och aktiviteter inom mode, design och arkitektur, stärker SI Sveriges position internationellt. Inom film- och tv-området arbetar SI för att skapa möjligheter för Sverige som inspelningsplats och för export av svensk film och tv-drama. I samarbete med Svenska Filminstitutet erbjuder vi också sedan tidigare utlandsmyndigheter ett brett utbud av svenska spelfilmer, som ger en aktuell och rik upplevelse av ett av Sveriges mest uppskattade kulturyttringar. 

Synergier mellan handel, främjande och utvecklingssamarbete 

Ett grundläggande syfte med utrikeshandelsstrategin är att stärka synergierna mellan handel, främjande och utvecklingssamarbete. Det gäller inte minst för arbetet med att stödja återuppbyggnaden av Ukraina, där vi bland annat har ett nytt omfattande projektstöd samt genomför ledarskapsprogram.  

Ukraine Cooperation Programme finansierar projekt som syftar till att stödja Ukrainas uppbyggnad, reformarbete och EU-integration. SI Global Executive Programme tar tillvara svensk spetskompetens inom området grön omställning och syftar till att stärka internationella företagsledares förmåga att driva socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbara företag i sina hemländer. I höst startar även programmet Impact Pioneers ’24 som ska främja kontakt och utbyte mellan svenska och utländska entreprenörer, med grön omställning och tillväxt som gemensam målbild.