År 2020 genomförde Svenska institutet en omfattande studie om bilden av Sverige i våra nordiska grannländer. År 2024 följdes denna upp med en ny rapport om Sverigebilden i Norge, Finland, Danmark och Island.
Positiv bild av Sverige
Sverige fortsätter att attrahera turister, och kännedomen om svenska varumärken och profiler är hög. Tre av fyra nordiska länder har ökat sin vilja att samarbeta med Sverige, och många förstår det svenska språket. Den generella uppfattningen om Sverige är positiv, även om vissa skiften kan skönjas.
Från pandemihantering till kriminalitet
Mediebilden av Sverige har förändrats från att fokusera på coronastrategin 2020 till att nu inkludera Nato-medlemskapet och ökade problem med kriminalitet. Finländarna har blivit mer positiva till Sverige, medan norrmän och danskar har blivit mer neutrala på grund av rapporter om kriminalitet.
Utveckling i rätt riktning
Trots utmaningar visar studien att de nordiska länderna har en positiv grundinställning till Sverige. Kännedomen om Sverige har ökat, och fler anser att landet utvecklas i rätt riktning. Synen på Sverige som en kreativ och ärligt styrd nation har också förbättrats.
Viktigt med en nyanserad bild för unga
Yngre personer, särskilt de mellan 18 och 25 år, är mer kritiska till Sverige. Studien visar dock att de som har nära relationer till Sverige genom familj, turism eller kultur har en mer positiv bild. En nyckel framöver kan vara att ge unga en mer nyanserad bild av Sverige genom olika kanaler som kultur, sport och näringsliv.