Sveriges placering i Nation Brands Index 2024

Anholt Nation Brands Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos och bedömer styrkorna i 50 nationsvarumärken. I årets studie befäster Sverige sin placering bland de tio bäst rankade tillsammans med några av världens starkaste ekonomier. Mest positiv är uppfattningen om Sverige i Tyskland och Kanada. Sett över en tioårsperiod finns dock en negativ trend för bilden av Sverige i Saudiarabien, Indien och Kina.
En man hoppas i vattnet från en brygga

Studien visar att:

  • Sverige har en tydlig profil. Sveriges styrkeområden, som samhällsstyre samt miljö och klimat, är desamma i olika delar av världen. Trots relativt låg kännedom har många tydliga associationer till Sverige.
  • En alltmer polariserad värld påverkar hur människor ser på andra länder. Bilden av Sverige är mest positiv i västländerna och något mindre positiv i Brics+-länderna (ursprungligen Brasilien, Ryssland, Indien, Kina, Sydafrika, sedan utökade med Egypten, Etiopien, Förenade arabemiraten, Iran och Saudiarabien).
  • Sverige är attraktivt för handel och investeringar samt som turistdestination. Många uppfattar Sverige som ett land med hög livskvalitet och jämlikhet i samhället. Naturen spelar en viktig roll för Sverige som turistdestination.
  • Erfarenhet av Sverige ger en mer positiv uppfattning och skapar motståndskraft. De som besökt Sverige, använt svenska produkter eller fått information om Sverige har en mer positiv bild.

Andra länders placeringar

Få länder stärker sin position jämfört med förra året. Krig, konflikt och lågkonjunktur har en polariserande effekt. Respondenterna är ofta mindre positivt inställda till andra länder. På en övergripande nivå finns dock en stabilitet. Samma nationsvarumärken som föregående år placerar sig bland topp tio i årets studie, med mindre inbördes förflyttningar.

Läs rapporten: Sveriges placering i Nation Brands Index 2024