Sara-Vide Ericsons konst visas i stor separatutställning i Paris

Sara-Vide Ericson är en av sin generations mest inflytelserika konstnärer. Höstens utställning på Svenska institutet Paris är hennes första separatutställning utanför Norden och består av ett tjugotal nya målningar skapade specifikt för Svenska institutet.

Sara-Vide Ericson (f. 1983) har etablerat sig som en av de mest tongivande svenska konstnärerna idag. Utställningen ”Desire of the Tail” är hennes första internationella separatutställning och består av ett 20-tal helt nya verk. Utställningen visas mellan den 17 oktober och den 18 februari.

– Sara-Vide Ericsons måleri rör sig mellan begär och sorg, inbjudande skönhet och bortvänt avvisande. Det är en egen värld vars fulla betydelse man som betraktare aldrig helt kan gripa. Det här är ett drömprojekt som jag sett fram emot: att få inleda mitt konstnärliga ledarskap för SI Paris med att introducera Sara-Vide för en internationell publik under Paris konstmässa, säger Sara Arrhenius, chef för SI Paris.

Ericsons figurativa oljemålningar skildrar scener som hon först har föreställt sig, därefter iscensatt och slutligen förvandlat till storslaget fysiska målningar. Verken i ”Desire of the Tail” har skapats specifikt med Svenska institutets 1500-talsstadspalats Hôtel De Marle i åtanke och kretsar kring åtrå och styrka.

– Jag har under en längre tid arbetat kring kopplingar till känslan av djuriskhet, och viljan av att uppgå i materialitet med det begärda eller eftersökta. Det var den reella början och jag har sen dess arbetat med en intensitet som gjort att det nästan känts som jag varit besatt … och på sätt och vis faller den metoden att arbeta också samman med vad utställningen kommit att handla om: Becoming animal, berättar Sara-Vide Ericson.

”Desire of the Tail” öppnas i samband med Paris +, en av samtidskonstens viktigaste mässor som samlar några av världens mest betydelsefulla gallerier under en vecka i oktober.
I anslutning till utställningen lanserar Art & Theory Publishing den mest heltäckande publikationen hittills med Ericsons verk från 2013 till idag. Texterna i boken har författats av Sara Arrhenius, chef för Svenska institutet Paris, Daniel Birnbaum, chef för Acute Art i London och konstkritiker och Sinziana Ravini, författare och psykoanalytiker baserad i Paris.

Sara-Vide Ericson (f. 1983) bor och arbetar i Viksjöfors i Hälsingland och är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2004–2009. Hon har etablerat sig som en av de mest tongivande svenska konstnärerna idag och har ställt ut i både Sverige och internationellt. Ericsons verk kännetecknas av stora figurativa oljemålningar inspirerade av hennes närmiljö. Återkommande motiv är föremål kopplade till olika berättelser och upplevelser, hennes hästar och naturen som omger henne – skogarna, älvarna och myrarna i Hälsingland.

I samarbete med Galleri Magnus Karlsson och Paris + och med stöd från Kulturrådet, Sveriges ambassad i Frankrike och IASPIS.