SI fortsätter stötta internationella utbildningsprogram med fokus på innovation och förnyelse i offentlig sektor 

SI genomför sedan 2020 SI Public Sector Innovation Programme i samarbete med universitet och högskolor. Nu har SI beviljat nytt stöd till åtta  utbildningsprogram som riktar sig till tjänstemän och förtroendevalda i offentlig sektor i ett tjugotal länder. Syftet är att utbilda personer som kan bidra till innovation och förnyelse i offentlig sektor och stödja genomförandet av Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling.   
Grafisk bild med texten Sustainable Development Goals

– Vi är glada att genom SI Public Sector Innovation Programme kunna välkomna nästan 200 deltagare från ett tjugotal länder i Afrika, Asien och östra Europa att bidra till innovation och förnyelse i offentlig sektor. Dessa individer har en nyckelroll i genomförandet av Agenda 2030 i sina länderFlera av utbildningarna fokuserar på hälsosektorn, smarta städer och transporter, områden som utgör stora globala utmaningar säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör, Svenska Institutet.  

Under 2021-2022 pågår åtta olika utbildningar med deltagare från ett tjugotal länder. Samtliga utbildningar har gemensamt att de fokuserar på att leda och organisera för innovation, att utveckla smarta välfärdstjänster och/eller att utforma inkluderande service- och tjänstedesign som leder till hållbara, ändamålsenliga och effektiva tjänster.  

De flesta av utbildningarna inom SI Public Sector Innovation Programme startade redan förra året men Stockholms universitet och  Smart City Transport and Welfare” är en nykomling. Utbildningen fokuserar på att utveckl kollektivtrafiken i Rwandas huvudstad Kigali genom att bidra med svenska erfarenheter och expertkunskap kring hållbara transporter.   

Följande utbildningar har  beviljats stöd inom SI Public Sector Innovation Programme och kommer genomföras 2021–2022.  

  • “Smart City Transport and Welfare” (Rwanda) – Stockholms universitet  
  • Managing innovation for sustainable health – Developing capacity in the public sector for successful multisectoral and innovative work to strengthen the 2030 Agenda and sustainable health in fragile settings  (Uganda, Demokratiska republiken Kongo och Somalia) – Karolinska institutet 
  • “Capacitate public sector faculty in the field of reproductive, maternal, newborn, child and adolescent health and nutrition in three Sub-Saharan African countries” (Etiopien, Kenya och Malawi) – Karolinska institutet 
  • “A state-of-the-art online training program for government officials in online education and the global sustainability goals” (Etiopien och Rwanda) – Kungliga Tekniska Högskolan och Mälardalens högskola. 
  • “Innovation in Governance for Urban Nature-based Solutions” (Armenien, Azerbaijan, Georgien och Ukraina) – Lunds universitet 
  • “Innovation som drivkraft för förändring inom kollektivtrafiken” (Nigeria, Kenya, Uganda och Sydafrika ) – Lunds universitet 
  • “Samdesign för inkluderande offentliga miljöer och tjänster” (Indonesien, Libanon och Turkiet) – Lunds universitet  
  • “Strengthening multisectoral organizational capacity of sexual and gender-based violence in South Sudan through collaborative public sector innovation (SMOC)” (SydsudanEtiopien) – Lunds universitet 

För mer information om varje utbildning besök gärna respektive universitets och högskolas hemsida.