Design, mode, film, musik, dataspel, litteratur, arkitektur, scenkonst är några av de branscher som ryms under paraplyuttrycket kulturella och kreativa branscher. Kulturella och kreativa uttryck (KKB) förmedlar oräkneliga berättelser om vårt land och utgör centrala delar av Sverigebilden internationellt. Men de kulturella och kreativa branscherna är inte bara kulturbärare, utan bidrar med starka exportsiffror och beskrivs av regeringen som Sveriges nya basnäringar.
– De kulturella och kreativa branscherna utgör en växande och allt viktigare del av svensk export. Genom att hjälpa svenska företag att nå ut internationellt ökar vi förutsättningarna för mer handel, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Utrikeshandelsstrategin
Utrikeshandelsstrategin färdigställdes i december 2023 och pekar ut riktlinjerna för handel, investeringar och stärkt global konkurrenskraft. Syftet är att svenska företag ska stärka sin position som handelspartner internationellt och vara en prioriterad partner för grön och digital omställning.
I Sverige finns omkring 130 000 företag, dvs. en tiondel av alla Sveriges företag, i de kulturella och kreativa branscherna. Studier visar att företag inom dessa branscher exporterar dubbelt så mycket som genomsnittet av företag i Sverige. Enligt den senaste mätningen 2017 omsatte de kulturella och kreativa branscherna 400 miljarder kronor och sysselsatte cirka 190 000 personer i hela landet. Beräkningar visar att de kulturella och kreativa branscherna bidrar till Sveriges beräknade varuexport med över 20 miljarder och med över tre procent till BNP.
Svenska institutet har i uppdrag att främja de kulturella och kreativa branscherna i enlighet med ett av regeringens strategiska mål: ett stort och växande internationellt genomslag för de kulturella och kreativa företagen.
Design, mode, arkitektur
Inom designområdet genomför SI i samverkan med branschföreträdare flera aktiviteter inom mode, möbler och arkitektur för att skapa synlighet och affärsmässiga möjligheter för designers, arkitekter och producenter kopplat till viktiga marknader. Exempelvis genomfördes en pressresa i augusti för internationella journalister i samband med Southern Sweden Design Days i Malmö, vilket genererade många artiklar i högkvalitativ designpress, liksom kommunikation mot internationell modepress under Fashion Week Trade i Stockholm. Under designveckan i Paris visades Forests Astrales på Svenska institutet Paris, en utställning i gränslandet mellan design, hantverk och konst som lockade en rekordpublik. Och i oktober arrangeras en delegationsresa för arkitekter, stadsplanerare mfl till viktiga arkitekturveckor i Pittsburgh och New York för att skapa synlighet, nätverk och affärsmöjligheter.
Film och dramaserier
För att öka möjligheterna till export av film och dramaserier samt skapa intresse för Sverige som inspelningsplats har SI skapat mötesplatser för svenska företag i bl.a. Tyskland, Frankrike, USA, Italien och UK. Vi har gjort delegationsresor för företag till prioriterade marknader och tillsett att svenska företag finns med som talare på branschevenemang samt synliggjort Sverige som inspelningsplats tillsammans med svenska regioner på mässor. SI har under året samarbetat nära de regionala filmcentra och filmkommissionärer som verkar på viktiga internationella marknader för att marknadsföra sin region. Det finns även en väl upparbetad nordisk samverkan för att attrahera internationella produktioner att komma till Sverige.
Områdena design och film har båda stark exportpotential. Här kan SI, utifrån kunskap och nätverk inom områdena, fylla en roll som ingen annan myndighet eller aktör redan har.
På Svenska institutets sajt Sharing Sweden finns också kommunikationsmaterial som presenterar det kreativa Sverige. Materialet används av ambassader, generalkonsulat och andra aktörer som vill berätta om Sverige och bygga relationer med internationella målgrupper.
Länk till Utrikeshandelsstrategin
Länk till Strategin för företag i kulturella och kreativa branscher