SI påbörjar arbetet med en ny varumärkesstrategi för Sverigekommunikation i utlandet

Regeringsuppdraget att inrätta och samordna en Team Sweden-grupp för att skapa intresse och förtroende för Sverige i utlandet är i full gång. Under den gångna veckan har representanter från näringslivet, lärosäten, intresseorganisationer och andra myndigheter träffats och diskuterat varumärket Sverige.

I april fick Svenska institutet, som ansvarig myndighet för kommunikation om Sverige i utlandet, i uppdrag av regeringen att samordna en Team Sweden-grupp som ska ta fram en strategi för kommunikation om Sverige i utlandet. Syftet är att öka kännedomen om Sverige och skapa intresse och förtroende för Sverige i utlandet och motverka desinformation.

”Med ett känt och positivt laddat varumärke blir det lättare att attrahera kompetens, turister och investeringar. Det stärker konkurrenskraften och underlättar för ökad handel, kulturutbyten och relationsbyggande”, säger Svenska institutets generaldirektör Madeleine Sjöstedt. ”Ju fler aktörer som sprider faktabaserad information om Sverige, desto starkare blir genomslaget för Sverige i världen.”

Arbetet rivstartade nyligen med tre hearingar som samlade ett 80-tal representanter för näringslivet, lärosäten, intresseorganisationer och andra myndigheter. Under separata möten fick dessa dela med sig av sina erfarenheter, insikter och tips samt diskutera hur ett uppdaterat Sverigevarumärke bör se ut. Vilka svenska styrkor bör inkluderas i varumärkesarbetet? Vad får utländska talanger att välja just vårt land?

”Det är viktigt att vi alla drar åt samma håll i vår Sverigekommunikation”, säger Andrea Rabus, projektledare för den nya strategin. ”Den expertis och kunskap som deltagarna i våra hearingar bidragit med har varit ovärderlig. Engagemanget över förväntan. Bland de vanligaste medskicken har varit demokratiska värden som jämlikhet, tillit och transparens och Sveriges position inom den gröna omställningen och innovation, andra har påpekat vikten av att vara spetsig, stolt och modig.”

Behovet av en gemensam strategi har ökat till följd av bland annat desinformations- och otillbörliga informationspåverkanskampanjer. Den nya varumärkesstrategin ersätter ”Strategi för arbetet med Sverigebilden i utlandet”, som togs fram 2017, och ska kunna användas av en bred krets av aktörer, såväl svenska ambassader och handelskammare som enskilda företag och regioner.

Uppdraget ska redovisas till Utrikesdepartementet senast den 31 mars 2025.