Modeveckan arrangeras av Association of Swedish Fashion Brands (ASFB) som gjort ett stort omtag med Stockholm Fashion Week, som blir en plattform skapad av och för branschen. Varumärkena äger sina egna visningar och evenemang, medan ASFB samordnar och stärker deras internationella räckvidd.
Utrikeshandelsminister Benjamin Dousa säger:
”Vi är stolta över att visa upp Sveriges kreativa talanger och banbrytande design för en global publik. Välkommen till Stockholm – vi är öppna för affärer.”
I samarbete med Svenska institutet (SI) och Business Sweden har ASFB bjudit in en delegation med internationella inköpare till Stockholm för ett späckat fyradagarsprogram med syfte att stärka varumärkenas internationella kontaktytor och möjligheter till export.
”Mode är inte bara en spegel av vår tid – det är också en drivkraft för innovation, identitet och internationell dialog. Och i Sverige är det en växande kraft i vår ekonomi. En ny typ av svensk basindustri. Därför är vi stolta över att se Stockholm Fashion Week återvända – som en viktig mötes- och marknadsplats”, säger SI:s generaldirektör Madeleine Sjöstedt.
Mode utgör en hörnsten i den internationella bilden av Sverige. I början av 2000-talet lade Stockholm Fashion Week grunden till det som kommit att kallas det svenska modeundret. Varumärken som Acne Studios, Rodebjer, J. Lindeberg och Hope satte Sverige på den globala modekartan.
Nu är en ny generation varumärken redo att utmana, omdefiniera och bredda bilden av vad svenskt mode är och kan vara. Under Stockholm Fashion Week 2025 visar bland andra Adnym Atelier, Deadwood Studios, Imaskopi, Fayette Norling, Leoni, MAYZ, SEAMS och Past Tense.
Programmet för Stockholm Fashion Week.
Inköparprogrammet som SI bidrar till är en del av vårt regeringsuppdrag att stötta kulturella och kreativa företag med internationalisering och export.