Svenska institutet utforskar digitala litteratur-communities tillsammans med Bokmässan

SI stöttar besöket av två av världens största bokinfluerare, Ayman Chaudhary från USA och Jack Edwards från Storbritannien, som deltar i årets bokmässa.

Sociala medier har gjort läsning till en favoritsyssla bland miljontals unga världen över. Svenska institutet har inlett ett nytt samarbete med Bokmässan i Göteborg för att utforska den snabbt växande trenden kring digitala litteratur-communities.  På TikTok har hashtagen #BookTok har blivit en global rörelse med över 200 miljarder visningar sedan den först dök upp år 2020. Idag är det svårt att hitta en bokhandel utan en #BookTok-hylla.

Som en del av samarbetet har SI bidragit med stöd till Bokmässan som bjudit in två av världens största bokinfluerare, Jack Edwards och Ayman Chaudhary, till årets mässa.

Edwards och Chaudhary har tillsammans över 1,5 miljoner följare på TikTok och delar med sig av sina erfarenheter och insikter under seminariet ”#BookTok – världens största bokklubb” på lördagen. Deras närvaro erbjuder en unik möjlighet för den svenska bokbranschen att lära sig mer om de nya digitala arenor där litteratur får liv och når en yngre publik.

– Tillsammans med Bokmässan vill vi uppmärksamma framgångsrika digitala läsfrämjarinitiativ och koppla samman den svenska bokbranschen med globala trender, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.

Ayman Chaudhary är tjugotre år gammal och bor i Chigaco. Hon har världens största Booktok-konto.
Jack Edwards är en tjugofemårig brittisk Youtuber, influencer på sociala medier och författare. Han kallas för Internet’s residential librarian.

Lyssna på en kort intervju med Jack Edwards från Göteborg.