Sverige behåller topposition i global rankning – starkt internationellt anseende enligt Nation Brands Index 2025

Sveriges internationella anseende står sig starkt. I årets upplaga av Anholt Nation Brands Index (NBI), ett index som undersöker 50 nationsvarumärken, rankas Sverige på plats 9 av 50 länder – en fortsatt topposition som en världens mest respekterade nationer.

NBI 2025 visar bland annat att: 

  • Sverige står stabilt, USA sjunker:  Nio av tio länder i toppen är desamma som tidigare år. Sverige håller sin plats bland de länder med världens främsta renommé, medan USA för första gången faller utanför topp 10. Japan behåller förstaplatsen för tredje året i rad. 
  • Sverige – en pålitlig och attraktiv aktör för internationell handel och investeringar: Sverige uppfattas som pålitligt, konkurrenskraftigt och innovativt. Vårt starka renommé inom vetenskap, teknik och innovation gör att svenska produkter och lösningar är efterfrågade – inte bara i västvärlden, utan även i Brics+länderna där flera ser en stark ekonomisk tillväxt.  
  • Bilden av Sverige varierar, återhämtning i vissa regioner: Sverige tappar något i anseende i bland annat Frankrike, Storbritannien och Sydkorea jämfört med 2024. Förklaringen ligger delvis i att andra länder förbättrat sina positioner. I länder som Turkiet och Saudiarabien är bilden av Sverige nu stabil och återhämtad från tidigare nedgångar kopplade till koranbränningar och LVU-kampanjen. 

– I en tid av desinformation och ökade geopolitiska spänningar är det viktigare än någonsin att förstå hur Sverige uppfattas i omvärlden, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.

– Att det finns en positiv uppfattning av Sverige är inte bara viktigt för svensk export och förmåga att attrahera talang och investeringar det är också en strategisk resurs för vår säkerhet. Att ha god kännedom om hur andra länder ser på Sverige stärker vår förmåga att både försvara och främja svenska intressen, avslutar Madeleine Sjöstedt.  

Med en ny varumärkesstrategi för Sverige samlar Svenska institutet aktörer från näringsliv, akademi, offentliga organisationer och civilsamhället för att föra ut en positiv och faktabaserad bild av Sverige till internationella målgrupper. Genom att lyssna till hur omvärlden ser på oss, kommunicera våra styrkor och visa på vår beredskap, bygger vi gemensamt en starkare Sverigebild och motståndskraft mot negativa bilder om Sverige.

Läs hela studien här: NBI 2025