Sverige satsar internationellt på utbildning

Europas största mötesplats för högre utbildning äger just nu rum i Toulouse, Frankrike. Där samlas ledande aktörer från hela världen inom internationell utbildning, och Sverige är på plats med en gemensam satsning.

Under ledning av Svenska institutet representeras Sverige av ett tiotal svenska universitet vid en gemensam Sverigemonter. Syftet är att stärka Sveriges internationella attraktionskraft som studieland och främja samarbeten inom utbildning och forskning.

– Jag är djupt imponerad över hur SI har tagit sig an arbetet med den svenska montern. Vi lärosäten är väldigt olika och SI har lyckats samla oss och skapa något som vi kan vara stolta över i Toulouse. Jag ser fram emot att se hur satsningen 2025 kommer att bli, säger Matt Greig, enhetschef för avdelningen för Internationalisering på Uppsala universiet.

Internationella studenter som väljer Sverige som studieort bidrar årligen med mellan 3,5 och 4 miljarder kronor till landets ekonomi. För de som stannar kvar och etablerar sig på den svenska arbetsmarknaden är deras kompetens ovärderlig för att möta näringslivets behov och stärka Sveriges konkurrenskraft globalt.

Genom att samarbeta med olika universitet och högskolor kan vi tillsammans erbjuda en mer enhetlig och attraktiv bild av Sverige som studieland. Sverigemontern är en symbol för det, och Svenska institutets mål är att främja långsiktiga relationer med lärosäten och visa vad Sverige kan erbjuda som ett innovativt och hållbart land för högre utbildning.

Nästa år kommer Göteborg stå värd för EAIE, och satsningen i Toulouse markerar starten på en större ambition att engagera fler svenska universitet i framtida internationella insatser där Sverige siktar på att befästa sin roll som en global aktör för högre utbildning och forskning.