Svenska institutet ansvarar för Sveriges officiella kanaler i sociala medier på engelska, arabiska och ryska med över 3 miljoner följare. Här för myndigheten dagligen dialog med följare och skapar genom långsiktig, löpande och strategisk kommunikation förtroende för och relationer med Sverige.
I januari 2022 noterade SI en ökning av inlägg som handlade om att svenska myndigheter systematiskt omhändertar barn med företrädesvis muslimsk bakgrund. Antalet inlägg på främst Twitter ökade och spreds med en hastighet som vi aldrig tidigare sett. Under den mest intensiva fasen hade SI:s arabiska konto på Twitter närmare 3 000 kommentarer och 1 100 omnämningar på en vecka.
I februari kunde Myndigheten för psykologiskt försvar (MFP) konstatera att det rörde sig om en informationspåverkanskampanj med vilseledande information om Sverige.
SI:s arbete under kampanjen
Tack vare etablerade kanaler med väl upparbetad dialog med följare på sociala medier kunde SI snabbt agera som Sveriges röst och besvara de mest akuta frågorna. De arabiska kanalerna har 1 556 000 miljoner följare på Facebook, Instagram och Twitter. SI sammanfattade frågor i kanalernas kommentarsfält som krävde utförligare svar och tog initiativ till samarbete med andra myndigheter för att korrekt information skulle finnas på arabiska.
– SI-redaktionernas kunskap om och relation till följarna i sociala medier kombinerad med våra analyser av samtalet om Sverige i sociala medier och internationell press ger oss gedigna insikter. Förhoppningen är att dessa kan bidra vid liknande incidenter i framtiden, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Försvarshögskolans rapport tydliggör behovet av konsekvent bemötande av desinformation och felaktiga påståenden och mer resurser till aktörer som kan utgöra positiva motkrafter och som kan kommunicera till målgrupper utomlands.
– LVU-kampanjen satte ljuset på hur Sverigekanalernas långsiktiga och etablerade relationer med utländska målgrupper kan vara en tillgång för Sverige. Att bygga relationer och förtroende skapar sällan omedelbara och mätbara resultat men bör ses som en investering för Sverige.
Nästa steg för SI
SI:s arbete i samband med kampanjen har lett till ett uppdrag från regeringen att bistå Socialstyrelsen med att undersöka och sammanställa den information som sprids om svensk socialtjänst. SI ska ihop med andra aktörer motverka desinformation på detta område.
Myndigheten kommer även att stärka kommunikationen på arabiska och analysera effekten av kampanjen i de aktuella länderna.
Ny rapport om LVU-kampanjen
Försvarshögskolan publicerade i dag, på uppdrag av MPF, en rapport som studerar uppkomsten och utvecklingen av påverkanskampanjen. LVU-kampanjen och dess följder. Rapporten är författad av Linda Ahlerup och Magnus Ranstorp och finns att läsa här.