Sveriges visuella identitet används brett i kommunikationen mot en internationell målgrupp. Den är grunden för Sveriges digitala närvaro och i andra sammanhang där Sverige visas upp utomlands, till exempel vid världsutställningar, statsbesök och av svenska ambassader och konsulat.
Sveriges visuella identitet lanserades första gången 2013 och väckte stort intresse – både i Sverige och internationellt. Framförallt uppmärksammades det specialdesignade typsnittet Sweden Sans. Nu lanseras en omfattande uppdatering som bland annat innehåller en ny färgskala, licensfria typsnitt, riktlinjer för rörlig media, och tillgänglig design.
– Vi vill att identiteten ska hålla långsiktigt samtidigt som den ska kännas aktuell och kunna anpassas till olika kanaler och trender”, säger Christian Biller, varumärkesstrateg och projektledare på SI.
Bakom designuppdateringen står byrån Söderhavet, som även låg bakom den första versionen.
– När vi tog fram Sverige-identiteten 2012-2013 var vi måna om en dynamisk lösning som skulle kunna förändras över tid, utan att tappa kärnan i varumärket. Med den nya designen finns större flexibilitet och fler möjligheter för de som jobbar med Sverigevarumärket, vilket känns både roligt och viktigt, säger Jesper Robinell, Creative Director på Söderhavet.